Alta eficiència, sostenibilitat i reutilització, la recepta de Pangea Aerospace per liderar la indústria dels coets aeroespacials en l'àmbit mundial. Fundada fa gairebé 7 anys a Barcelona, la companyia té en el punt de mira ARCOS, un motor aerospike que utilitza combustibles verds (biometà i oxigen líquid) i que es pot reutilitzar un mínim de 10 vegades. Dissenyat i fabricat amb processos més ràpids, econòmics i amb menor consum d’energia, el negoci pretén posar-lo en marxa l’any 2027. "ARCOS és un 15% més eficient que els motors de coets tradicionals i permet incrementar fins a un 40% la rendibilitat pels operadors de llançament", explica Adrià Argemí, CEO de Pangea, que afegeix que l’ús de propel·lents verds permet reduir les emissions de CO₂ fins a un 50%.

L’any 2021, l'empresa va dur a terme proves d’encesa en calent del primer motor d’Aerospike de Methalox del món. Aquest motor va validar els coneixements i la tecnologia necessaris per continuar amb el desenvolupament de diferents tipus de sistemes de propulsió per anar a l’espai, moure’s i tornar a la terra. Era la primera vegada que es feia i ara, el següent pas que té la companyia és ARCOS, un motor únic en el món amb impressió 3D metàl·lica que pretén posar en marxa en tres anys. De fet, ara fa un any Pangea va validar les càmeres de combustió que d'aquí a pocs anys impulsaran a ARCOS, una prova que els va permetre fer un gran pas en el desenvolupament del motor, validant el sistema de refrigeració i els capçals d'injecció impresos en 3D, entre altres. 

Aposta per la propulsió espacial

Fa poques setmanes Pangea va ser seleccionada per l'Agència Espacial Europea (ESA) pel desenvolupament del "motor europeu més potent del món". La idea és que Pangea pugui dissenyar un motor d'alta potència pels futurs llançadors europeus i arribar a acords publicoprivats pel seu desenvolupament. D'aquesta manera, Argemí comenta que, a la llarga, vendran els coets, que són els seus productes estrella, però també apostaran per la comercialització de propulsors de motor per a satèl·lits. "Una vegada arriben a l'espai, aquests satèl·lits també necessiten mobilitat, així que també volem diversificar el negoci cap a aquesta part". A més, esperen posar-los en òrbita abans que ARCOS. "Al cap i a la fi, el que volem és crear tot l'espectre de propulsió. Sigui per anar a l'espai, moure't per allà o per tornar de l'espai", matisa el directiu. 

Equip de Pangea Aerospace | Foto: Cedida
Equip de Pangea Aerospace | Foto: Cedida

"Espanya es troba en un bon moment"

Pel que fa a la rendibilitat, segons el CEO de l'empresa això serà possible en un termini d'entre tres i quatre anys. "Creiem que el primer vol amb ARCOS el podrem fer el 2027 i a partir de llavors esperem començar a tenir ingressos recurrents". D'aquesta manera, Argemí recorda que el sector espacial "té cicles de desenvolupament molt llargs i cars", cosa que genera que "ara per ara" no busquin la rendibilitat. "Ara mateix hem de seguir creixent en infraestructura i equip per garantir que tenim tots els recursos per finalitzar els dissenys dels nostres motors i poder-los començar a oferir-los al mercat". La majoria de clients de Pangea són institucionals, sigui l'agència espacial europea, l'agència espacial francesa o l'agència espanyola, i el que fan és vendre'ls-hi el desenvolupament. 

En aquest sentit, Argemí assegura que fins ara només eren empreses grans les que lideraven el mercat perquè negocis més petits "no feien el pas". Amb gairebé 50 empleats, des de Pangea van decidir fer aquest pas i enfocar-se exclusivament a un àmbit, com són els sistemes de propulsió."Necessitem una nova fornada d'innovació on petits emprenedors podem aportar el nostre gra de sorra i ser, com a mínim, igual de competitius que els coets institucionals". Paral·lelament, recorda que són els únics d'Europa que estan enfocats en la propulsió i que l'accés a l'espai s'està "abaratint" perquè cada vegada hi ha més companyies europees que estan competint per més eficients en la utilització de recursos de l'espai. 

De fet, apunta que la interacció amb les administracions públiques és constant i que Espanya es troba en un "bon moment" en aquest sector. "A veure si s'aproven els pressupostos i tenim més diners per créixer en aquest àmbit. Espanya ja es pot permetre començar a estar a la lliga dels grans". 

"Volem ser el Rolls-Royce del sector aeroespacial"

Argemí va viure a Toulouse (França) durant 7 anys, la meitat d'ells treballant per Airbus perquè, en les seves paraules, és "l'epicentre aeroespacial Europeu". En aquell moment es va començar a interessar i a especialitzar en propulsió aeroespacial i va fer un màster en sistemes de transport aeroespacial. Va ser llavors quan va sorgir la idea de Pangea, que està a punt d'arribar a la cinquantena de treballadors. 

Sobre com s'imagina l'empresa a llarg termini, aspiren a integrar tota la producció a Espanya, ja que actualment la tenen repartida per diferents països europeus i a produir "desenes de motors" de diferents gammes, sigui per satèl·lits o per coets de gran format. "Al cap i a la fi, aspirem a ser el Rolls-Royce del sector aeroespacial. Ells fabriquen motors d'avió tant per Airbus com per Boing i nosaltres augurem fer-ho en el camp aeroespacial", acaba.