En els primers cinc mesos d'aquest any s'han produït a Espanya un total de 121.334 vehicles electrificats, que suposen una disminució del 14,7% respecte als cinc primers mesos de 2023, segons les dades facilitades aquest dimecres per l'Associació Nacional de Fabricants de Vehicles i Camions (Anfac). En l'acumulat anual, la quota dels vehicles electrificats només equival al 10,9% del total de la producció.
El mes de maig va ser especialment dolent pel que fa a la fabricació de vehicles electrificats, ja que només va suposar el 9,3% de la producció total, 4,2 punts percentuals menys respecte al mateix mes de 2023. El final del cicle de vida d'alguns models i l'ajustament en les cadenes de producció de nous vehicles electrificats a les fàbriques ha comportat que, al maig, s'hagin fabricat un total de 23.122 vehicles electrificats, fet que representa una "important caiguda" del 31,1% respecte a maig de 2023, segons subratlla Anfac.
D'aquesta producció, 21.606 unitats es corresponen amb turismes electrificats (elèctrics purs BEV i híbrids endollables PHEV), que experimenten un descens del 21,2% respecte al mateix mes de l'exercici anterior.
Precisament, el primer executiu de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, va anunciar la setmana passada la seva renúncia a la presidència d'Anfac per la inacció del govern espanyol, al qual va acusar d'incomplir el compromís d'accelerar el pla Moves. Posteriorment, el Ministre d'Indústria, Jordi Hereu, va qualificar el gest de Griffiths de "toc d'atenció".
A més, la confirmació de la caiguda de vehicles electrificats es produeix en un moment en què la UE ha anunciat l'aplicació d'aranzels a la importació d'aquest tipus de vehicles des de la Xina, el principal productor mundial, que ha amenaçat amb altres mesures proteccionistes: no només afectarien als automòbils de gran cilindrada que importa d'Europa, sinó a productes alimentaris com els lactis o el porcí.
Sobre la reducció dels models electrificats, José López-Tafall, director general d'Anfac, va advertir aquest dimecres que als països comunitaris on s'han reduït les subvencions a la compra, com és el cas d'Alemanya, s'ha generat una caiguda en les vendes.
López-Tafall va afirmar que "els objectius de descarbonització ens exigeixen unes vendes anuals de vehicles amb endoll que no estem complint. Però cal que el client vegi atractiva la compra d'aquests vehicles i, en aquest moment, hi ha molt soroll no només en contra dels elèctrics sinó de qualsevol tipus de vehicles. Això encara provoca una confusió més important en els ciutadans i retarda la decisió de compra d'un vehicle nou i, per això, l'edat mitjana del parc mòbil continua pujant per sobre dels 14,2 anys". Com a resum, va indicar que "si no reforcem la indústria ni baixem les emissions, està clar que alguna cosa no s'està fent bé".
El director general d'ANFAC va recordar que "estem a un mes que s'esgoti el termini del pla MOVES III i no sabem si hi haurà continuïtat en els ajuts a partir del 31 de juliol". Per això va reclamar "amb urgència ajuts directes a la compra que incentivin al ciutadà i empreses, i abandonar la cultura de la penalització".
Respecte al conjunt del sector, comptabilitzant els vehicles amb motor d'explosió, la producció va arribar a 1.113.246 unitats en els cinc primers mesos de l'any, amb un lleuger creixement del 2,9% respecte al mateix període del 2023. Anfac subratlla que la producció anual encara se situa un 14,6% per sota de 2019, abans de la pandèmia.