Els retards en el servei de Rodalies de Renfe impacten en els costos laborals i en la productivitat de les empreses catalanes. Pimec calcula que generen més de 2,2 milions d’euros diaris en costos laborals, però els eleva a 3,2 milions en termes de pèrdua de competitivitat.
La patronal de les pimes catalanes estima en 2.205.383,75 euros el cost laboral diari a conseqüència dels retards de diverses línies de Rodalies que van començar diumenge 12 de maig a causa del robatori de coure. Indiquen que han realitzat aquest càlcul a partir dels costos laborals mitjans i del nombre de persones afectades i la durada de l’afectació.
La patronal liderada per Antoni Cañete també ha calculat l’impacte dels retards de Rodalies en termes de productivitat, que eleva a 3.202.378,89 euros per dia. Precisen que aquest càlcul s’ha dut a terme d’acord al Producte Interior Brut (PIB) per persona treballadora afectada. Recorden que les empreses s’estan veient perjudicades directament per la interrupció del servei ferroviari, tant pels minuts perduts de temps de treball com per les despeses derivades d’aquest fet.
En un comunicat, Pimec subratlla que els retards de Rodalies “comporten temps perdut per les persones, i insatisfacció i tensió per la impotència de no poder arribar a temps al compliment de les seves obligacions laborals”. A més de l’impacte econòmic quantificable, PIMEC recorda que “cal sumar les molèsties per a les persones treballadores i usuàries del servei de Rodalies que es veuen afectats diàriament pels retards, ja que aquesta situació genera estrès, pèrdua de temps i una disminució general del benestar, factors que no només afecten la productivitat, sinó també la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes”.
Proposen el model alemany
Pimec reclama l’aplicació de mesures urgents per evitar els robatoris de coure. En aquest sentit, proposen l’adopció de solucions com les que s’han portat a terme a Alemanya, on l’operador ferroviari Deutsche Bahn ha aconseguit reduir els robatoris de coure mitjançant l’increment de l’ús de càmeres de vigilància i la utilització de marcadors d’ADN sintètic als cables. Pimec manté que aquestes tecnologies han demostrat ser eficaces en la detecció i prevenció dels robatoris, millorant la seguretat de les infraestructures i reduint els costos associats a les interrupcions del servei, beneficiant tant les empreses com els treballadors.
La gimcana amb què s'ha convertit desplaçar-se després dels talls a Rodalies ha obligat a molts usuaris a buscar alternatives a través d'altres vies de transport que sí funcionen. Per exemple, BlaBlaCar confirma que han registrat un augment de demanda coincidint amb els dies amb més dificultats en els serveis de Renfe. I van mencionar la ruta entre Barcelona i Mataró, precisament una de les més afectades de Rodalies.