De les onze propostes presentades per Foment del Treball com a resultat de la Comissió per a l'Aeroport del Prat de Barcelona, un dels aspectes que ha agafat més volada és allargar la tercera pista amb una connexió clara cap al Port de Barcelona per ampliar aquest hub tecnològic i interurbà que pretén ser. Les conclusions, presentades aquest matí a la seu de la patronal, ja han tingut la resposta, per al·lusions del president del Port de Barcelona, ​​Lluís Salvadó, que ha advertit de les conseqüències a la seva operativa d'allargar la tercera pista de l'Aeroport de Barcelona 840 metres cap al nord: "Ens sembla greu", ha conclòs. Cal recordar que Salvadó va deixar l'acta de diputat d'Esquerra al Parlament de Catalunya després de tota una dècada, arran de la sortida de Junts de l'executiu del Govern el novembre del 2022, per prendre la presidència del Port. Precisament, fins al febrer d'aquest 2023, Salvadó també ostentava el càrrec de vicesecretari general de coordinació interna dels republicans.

Així doncs, Salvadó considera que de fer-ho, es posa "en risc el present i el futur" de l'enclavament portuari perquè limita l'alçada de les grues amb què treballa, en una carta de divendres adreçada al president de la patronal, Josep Sánchez Llibre. Concretament, "pot impossibilitar el funcionament" de la terminal de contenidors al moll Prat, així com el trasllat de la segona terminal de contenidors al futur moll. Malgrat tot, a la presentació de Foment, el president de la Comissió per a l'Ampliació de l'Aeroport del Prat, Lluís Moreno, ha destacat que l'estudi s'ha seguit d'acord amb onze criteris avaluables i les propostes, amb més o menys punts d'afectació, han tingut la supervisió d'un grup d'experts i enginyers experts en la viabilitat del projecte.

Foment busca el consens

De fet, el president Moreno ha volgut deixar clar que totes les propostes que s'han presentat estan en línia de tenir el màxim de complicitat i coordinació amb el Port de Barcelona en un avís per navegants: "Volem que Catalunya tingui el millor Port i el millor Aeroport possibles". Aquesta mà estesa ja s'ha reflectit en l'informe final on es demana a les administracions públiques les que hauran de posar sobre la balança tots els inputs d’informació aportats pel present estudi, i encaminar el consens necessari, sota els criteris d’interès general i minimització dels possibles impactes, ja sigui sobre els Espais Naturals, altres infraestructures clau de l’àmbit del Delta del Llobregat (destacant el Port) i els ciutadans per l’impacte acústic.

La transformació del Port

En paral·lel, cal recordar que el mateix Port també ha patit transformacions en els darrers temps. Entre 2001 i 2008, el port va ser objecte d'una ampliació que va duplicar la seva grandària, estenent-se actualment sobre una superfície de 7,86 km², i que va suposar desviar la desembocadura del riu Llobregat 2 km al sud. El port comercial i industrial comprèn la Zona Franca, un parc industrial lliure d'aranzels que s'ha desenvolupat en la plana del delta del Llobregat entre les ciutats de Barcelona i el Prat de Llobregat i l'aeroport internacional de Barcelona, situat només a 3 km del riu. El port inclou la zona d'activitat logística (ZAL), un centre de transport multimodal creat en 1993, amb superfície inicial de 68 hectàrees ampliada a 143 hectàrees en la segona fase.

ERC també contesta

Més enllà de trobar sinergies entre el Port i l'Aeroport, també hi ha hagut més reaccions. La portaveu d'ERC, Raquel Sans, s'ha instat a analitzar les propostes de Foment del Treball sobre el futur de l'Aeroport de Barcelona, ​​que el partit encara no ha pogut “veure ni valorar”. I ha afegit: "És una qüestió que cal abordar i les llegirem atentament", ha dit en roda de premsa aquest dilluns sobre les propostes a l'informe que, entre altres opcions, proposa allargar la tercera pista per sobre de la Ricarda preservant l'espai natural. 

L'alcalde del Prat continua negant-se

Sense sorpreses, l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha qualificat de "caduc, fracassat i sobretot ple d'errors" el projecte que ha plantejat aquest dilluns Foment del Treball per ampliar l'aeroport de Barcelona-el Prat per sobre de la Ricarda. "Això és negacionisme climàtic, un document com aquest és anar en contra del sentit popular que ens imposa Europa", ha criticat l'alcalde dels comuns en declaracions aquest dilluns. I ha afirmat que "tant el Govern de la Generalitat com el Govern de l'Estat han abandonat" el projecte d'ampliació de l'Aeroport, ja que es tracta d'un projecte fracassat, segons ell, i ha demanat reflexionar sobre les infraestructures que necessita Catalunya. Cal recordar que Mijoler, dels comuns, juntament amb l'exalcaldessa Ada Colau i la vicepresidenta en funcions del govern espanyol, Yolanda Díaz, van ser els tres caps de cartell principals de l'acte en contra de tirar endavant el projecte quan Aena el va posar damunt la taula fa més d'un any.