El Port de Barcelona invertirà 124 milions d'euros per afavorir l'ús de combustibles sostenibles amb l'objectiu d'augmentar la capacitat de càrrega i descàrrega i ordenar els tràfics per tipus de producte en aquestes instal·lacions. Els punts d'atracada oferiran un millor servei tant als vaixells com a les terminals que operen a la infraestructura portuària de Barcelona. Segons el Port de Barcelona, els nous atracadors 34 també reforçant el paper del Port de Barcelona com a hub energètic del sud d'Europa i de la Mediterrània, ja que han de permetre la descarbonització del transport i la logística.

El projecte ha obtingut aquest dimecres el vistiplau del consell d'administració del Port de Barcelona, que ha aprovat l'inici de l'expedient per construir els tres nous punts d'atracada per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia. Són unes instal·lacions similars a l'actual atracador 34B. El següent pas és l'aprovació de les obres pel Consell de Ministres abans de sortir a licitació. La construcció dels nous punts d'atracada i l'ampliació del fossat existent per garantir la connexió dels braços de descàrrega a les instal·lacions industrials del Moll de l'Energia tenen un termini d'execució de 38 mesos.  

Un cop els treballs hagin finalitzat, juntament amb el futur atracador 35 tipus pantalà, es remodelaran els actuals atracadors 32, que es destinaran exclusivament a la càrrega i descàrrega de químics i agroalimentaris líquids a granel i a la construcció d'un punt d'atracada exclusiu per a car-carriers.

Projecte de nous punts d'atracada de combustibles verds al Port de Barcelona. Foto Port de Barcelona
Projecte de nous punts d'atracada de combustibles verds al Port de Barcelona. Foto Port de Barcelona

Nou sistema de control de fronteres

D'altra banda, el consell d'administració ha aprovat iniciar el procediment per a l’adquisició, instal·lació i manteniment de l’equipament automatitzat de control de fronteres europeu, que inclou l’Exit Entry System (EES) i el Sistema Europeu d’Informació i Autorització de Viatges (ETIAS). Aquests sistemes s'han d'implementar a tots els ports de titularitat de l'Estat. Entre d'altres, la infraestructura inclou portes automàtiques, quioscos d'autoservei i tauletes de supervisió i verificació, senyalització digital i elements de separació de fluxos de persones, entre d'altres.

Les terminals del Port que hauran d'incorporar aquest sistema de control de fronteres són les terminals C, E, G i H de creuers i les terminals de ferris. El pressupost de la licitació és d'11,5 milions d'euros i un termini de dos anys, més dues possibles pròrrogues anuals.