El port de Barcelona rep els vaixells amb entre deu i quinze dies de retard sobre el previst per la crisi al mar Roig, que obliga els vaixells procedents d'Àsia a envoltar l'Àfrica per evitar passar per l'estret del Mandeb, segons ha assenyalat el president del Port, Lluís Salvadó. En el marc d'aquesta crisi, aquest diumenge els rebels houthis xiïtes del Iemen van atacar un vaixell militar nord-americà al golf d'Aden, en un moment en què la tensió continua escalant entre els Estats Units i les milícies xiïtes amb el suport de l'Iran.

En aquest marc, els Estats Units i el Regne Unit han bombardejat posicions dels houthis al Iemen per provar de dissuadir aquesta milícia que prossegueixi la seva fustigació contra vaixells mercants que travessen el mar Roig, uns atacs iniciats arran de l'ofensiva israeliana a Gaza, que ha deixat ja més de 26.000 palestins morts. Aquesta crisi ha subratllat Salvadó, té "un impacte molt important per al transport marítim", si bé afecta "de forma molt significativa als ports de la Mediterrània oriental" i en grau més baix als del vessant occidental, com és el cas del de Barcelona, on l'impacte "no és rellevant". Els vaixells que, arran d'aquesta situació, han de circumnavegar l'Àfrica arriben amb "entre deu i quinze dies de retard", si bé el moment més complicat es va donar al voltant de les dates nadalenques i actualment ja s'està "estabilitzant".

Estabilitat en els preus

De fet, els nolis (preus del transport marítim de mercaderies), que s'havien disparat després dels atacs dels rebels houthis del Iemen contra vaixells al mar Roig, han començat a baixar en els trajectes que parteixen d'Àsia i acaben al nord d'Europa i la Mediterrània. El cost dels trajectes en sentit contrari, des del nord d'Europa i la Mediterrània cap a Àsia, segueix a l'alça, però les pujades són menys intenses. Encara que els atacs dels rebels houthis van començar al novembre, les pujades dels nolis havien estat moderades fins a finals de l'any passat.

Tanmateix, des de principis d'aquest any, les alces havien anat guanyant força, sobretot després de les represàlies dels Estats Units i el Regne Unit contra les forces houthis. El cost d'un contenidor de 40 peus per transportar mercaderia des de la Xina i l'est d'Àsia al nord d'Europa ha passat de 5.492 dòlars el 19 de gener a 5.455 dòlars aquest divendres (última dada publicada), la qual cosa suposa un descens del 0,7%, segons dades de la plataforma logística global Freightos.

Major ha estat la caiguda en els trajectes des d'Àsia als països de la Mediterrània. Els nolis han baixat un 4,8% en passar de 6.772 dòlars a 6.448 en les mateixes dates.

Persisteixen les pujades en les rutes des del nord d'Europa a Àsia (del 8%, fins a 1.262 dòlars) i des de la Mediterrània al continent asiàtic (del 5,5%, fins a 1.330 dòlars). En aquest sentit, també s'aprecia aquesta moderació a l'índex global que elabora Freightos (Global Container Freight Index) i que té en compte altres rutes, per exemple les del Pacífic.