Portugal augmenta el seu avantatge amb Espanya al seu camí cap a les zero emissions en la indústria de l'automoció. El mercat portuguès va triplicar el 2023 la quota de mercat de turismes amb endoll (elèctrics cigars i híbrids endollables) davant el cas espanyol, segons dades ofertes per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac).
En concret, Espanya va tancar l'últim exercici amb 113.776 turismes electrificats venuts, un 12% de la seva quota de mercat, mentre que a Portugal la xifra ascendia al 32%, amb 6.650 unitats. Així, les xifres mostren que la penetració dels vehicles zero emissions creix de forma més accelerada a Portugal que a Espanya, sent el primer un país amb menor renda per càpita.
A més, mentre que a Portugal la quota de mercat dels electrificats va passar del 26% el gener de 2023 al 40% el desembre de l'any passat, a Espanya el creixement va ser des d'un 11% al gener fins a un 15% al desembre.
Des d'Anfac assenyalen que una de les justificacions d'aquesta situació és que a Portugal les vendes d'aquest tipus de vehicles s'ha realitzat, en gran part, a les empreses, ja que segons dades fins a octubre de 2023 de la Direcció General de Tràfic (DGT) i l'Associaçao Automóvel de Portugal (ACAP), les companyies portugueses van comprar el 88% dels turismes electrificats, mentre que a Espanya el percentatge d'aquest canal de venda es va reduir al 62%.
Es pot esmentar que, a Portugal, les empreses que adquireixen turismes elèctrics o híbrids endollables per a les seves flotes tenen bonificacions fiscals, com la deducció de fins al 100% de l'IVA, cosa que no ocorre a Espanya, com indiquen des d'Anfac.