L'aeroport de Barcelona-El Prat encara un estiu de vertigen en el qual espera batre rècords de passatgers donant així per superat el sot provocat per la pandèmia, amb 50 rutes intercontinentals, la xifra més alta de la seva història.

Aquest mig centenar de rutes intercontinentals són quatre més de les quals estaven actives el juliol de l'any passat i tres més que les que operaven abans de la irrupció de la covid, encara que no són una novetat d'aquesta temporada d'estiu ja que l'aeròdrom català va arribar ja a aquesta xifra a finals de 2023.

Aquest mig centenar de rutes transcontinentals i l'oferta total de 208 destinacions operades per 92 companyies donen idea de la puixança d'aquest aeroport en ple debat sobre si ha d'ampliar-se i com ha de fer-se.

Una vintena de rutes a Amèrica i sis a Àsia

El continent americà és el que concentra més nombre de destinacions intercontinentals (19): Atlanta, Boston, Los Angeles, Miami, Nova York JFK, Nova York Newark, Filadèlfia, San Francisco, Washington, Dallas, Chicago, Mont-real, Toronto, Calgary, Mèxic, Bogotà, Buenos Aires, São Paulo i Santiago de Xile.

A continuació, es troba l'Àfrica (16): Fes, Marràqueix, Nador, Casablanca, Tànger, Rabat, Oujda, Ouarzazate, Tetuan, Alger, Orà, Banjul, Dakar, el Caire, Luxor i Tunísia. I els segueixen Àsia (6): Singapur, Seül, Pequín, Shenzhen, Hong Kong i Bakú; i Orient Mitjà (9): Amman, Beirut, Tel Aviv, Abu Dhabi, Dubai, Doha, Ar Riyadh, Jeddah i Kuwait.

El Prat s'apropa al seu límit teòric de passatgers

Després de fregar el 2023 els 50 milions de passatgers, El Prat va superar el novembre passat, per primera vegada, els viatgers d'un mateix mes de 2019, abans de la pandèmia, i en els quatre primers mesos de 2024 ha assolit ja els 16 milions de passatgers, un 13,2 % més que en el mateix període de l'any passat.

Atès que cada un dels mesos d'aquest 2024 han estat rècord de viatgers i que la demanda és molt robusta, tot apunta a què la tendència a l'alça creixerà aquest estiu i, molt probablement, la resta de l'any, malgrat que els preus han pujat, segons fonts del sector. D'aquesta manera, l'aeroport s'apropa al seu límit teòric, una cosa que es pot apreciar fàcilment per la presència de passatgers a les instal·lacions i l'índex d'ocupació dels vols, assenyalen les mateixes fonts.

La directora de l'aeroport de Barcelona, Eva Valenzuela, ha explicat en diverses ocasions que el límit teòric de capacitat d'aquestes instal·lacions és de 55 milions de passatgers (33 en la T1 i 22 en la T2), encara que a efectes pràctics podria arribar a superar-se (el 2017, a tall d'exemple, la T2 va sumar 33 milions de viatgers).

Tots els índexs d'ocupació van a l'alça

La programació de la temporada d'estiu 2024 de l'aeroport Josep Tarradellas, que va del 31 de març al 26 d'octubre, contempla ja creixements de dos dígits tant en seients oferts com en operacions comercials. Així, els seients que s'ofereixen assoleixen els 42,2 milions, un 11% més que el 2023; els que estan a disposició en vols internacionals pugen un 13,2% i els de rutes domèstiques, un 4,8%.

En conjunt, s'esperen 216.200 operacions comercials, un 10,8% més, amb un increment major en els vols internacionals (+13%) que en els nacionals (+4,8%). Per zones geogràfiques, s'ofereixen més de 530 milions de seients per al mercat Àsia-Pacífic, un 40,1% més, i més de 2.100 milions per a Amèrica del Nord, un 35,6% superior.

Itàlia i el Regne Unit són els països amb més places disponibles, amb increments també de dos dígits (+21,6% el primer i +13,1%, el segon), mentre que les principals destinacions des de Barcelona són Londres, París, Palma de Mallorca, Madrid i Roma, segons informa el gestor aeroportuari Aena.