El fabricant de vehicles elèctrics nord-americà Tesla ha advertit que els aranzels recíprocs a productes provinents dels Estats Units i exportats a altres països "poden afectar les seves vendes". En una carta dirigida a l'Oficina del Representant Comercial dels Estats Units i publicada per la Casa Blanca, Tesla ha comentat les mesures aranzelàries que el president Donald Trump ha imposat a altres països i mercats com la Unió Europea i que han rebut una resposta equivalent.

Així, la companyia dirigida pel magnat sud-africà i aliat de Trump, Elon Musk, "reconeix i fa costat a la importància del comerç just", tanmateix, apunta que "els exportadors nord-americans estan inherentment exposats a impactes desproporcionats quan altres països responen a les mesures comercials nord-americanes".

Dimecres passat, la Comissió Europea va anunciar que imposarà a partir del pròxim 1 d'abril aranzels per valor de 26.000 milions d'euros a una àmplia gamma de productes procedents dels Estats Units en resposta als aranzels "injustificats" del 25% que la nova Administració de Donald Trump aplica des de dimecres a les importacions d'acer i alumini europeu. Per la seva part, el govern del Canadà va anunciar aquell mateix dia que imposava a partir de dijous aranzels recíprocs al voltant de 29.800 milions de dòlars canadencs (18.946 milions d'euros) addicionals d'importacions procedents dels Estats Units, seguint un enfocament "dòlar per dòlar".

Increment de costos per a Tesla

Tesla assenyala que les "reaccions immediates dels països afectats" per les tarifes imposades per Donald Trump han impactat en les exportacions nord-americanes, "incloent l'augment d'aranzels sobre els vehicles elèctrics importats als esmentats països". "Per tant, les mesures aranzelàries especials anteriors dels Estats Units han incrementat els costos per a Tesla dels vehicles fabricats als Estats Units i els costos d'aquests mateixos vehicles en exportar-los des dels Estats Units, la qual cosa dona com a resultat un mercat internacional menys competitiu per als fabricants nord-americans", ha advertit Tesla. Així mateix, ha demanat a l'Oficina del Representant Comercial dels Estats Units (USTR, per les seves sigles en anglès) que investigui "maneres d'evitar aquests obstacles en futures mesures".

D'altra banda, Tesla ha assenyalat a la seva carta que la política comercial dels Estats Units ha de "considerar les limitacions existents a la cadena de subministrament nacional". "Si bé certes iniciatives passades han impulsat el creixement d'indústries als Estats Units, certes cadenes de subministrament encara són incipients", explica.

En concret, Tesla afirma que respecte als vehicles elèctrics i les bateries d'ions de liti, ha buscat "constantment una sòlida cadena de subministrament nacional, incloent-hi la introducció d'operacions pioneres als Estats Units en la fabricació de bateries (Ren, Nevada) i el processament de liti (Corpus Christi, Texas)". No obstant això, afirma que "fins i tot amb una localització agressiva de la cadena de subministrament, certes peces i components són difícils o impossibles d'obtenir als Estats Units".

"Tesla dona suport a un procés de l'USTR per avaluar en més profunditat les limitacions de la cadena de subministrament nacional i garantir que els fabricants nord-americans no es vegin sobrecarregats per mesures comercials que podrien ocasionar la imposició d'aranzels prohibitius sobre components necessaris o altres restriccions a la importació d'articles essencials per al manteniment de llocs de treball al sector manufacturer nord-americà", assenyala l'empresa de Musk.

I afegeix que les mesures comercials del govern de Trump "no deuen (ni deuen) entrar en conflicte amb els objectius de continuar impulsant i donant suport a la fabricació nacional".

Les vendes de Tesla a la UE han caigut un 45% al gener

Finalment, el fabricant, que ha vist caure de forma significativa les seves vendes a la Unió Europea (-45% al gener), assenyala que mentre l'USTR "continua avaluant possibles mesures comercials per rectificar pràctiques comercials deslleials, també ha de considerar-se el cronograma d'implementació". Per la qual cosa defensa que les empreses nord-americanes es beneficiaran "d'un enfocament gradual que els permeti preparar-se adequadament i garantir l'adopció de mesures adequades per a la cadena de subministrament i el compliment normatiu".