ON-IA comença a caminar. El vertical d'ON ECONOMIA i del Grup les Notícies de Catalunya sobre intel·ligència artificial és ja una realitat i es presenta en societat aquest dijous a la seu de Foment del Treball, a Barcelona. Segueix en directe la presentació, amb la presència de referents de la IA com Aleix Valls, Belén Arribas, Esteve Almirall, d'empreses punteres en el seu ús com Microsoft i LinkedIn, i de l'editor del Grup les Notícies de Catalunya, José Antich, i la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Maria Galindo.

12:14

Joan Clotet, creador del pódcast i llibre Humanisme Digital: "La intel·ligència artificial no és humanista, els humanistes hauríem de ser les persones. L'objectiu és posar les persones al centre i tenir més present l'impacte que tenim els humans".

12:10

Comença la conversa IA humanista amb Esther Checa, directora Global d’Innovació del Grup t2ó ONE, i Joan Clotet, assessor en talent digital i creador del llibre i el pòdcast Humanismo Digital.

12:06

"Tinc un punt de vista optimista en l'IA, però promoc un ús responsable i ètic", defensa Font, que alerta sobretot dels riscos associats als "biaixos" propiciats per les dades d'entrenament que se li han donat. "És una cosa accidental, no buscada, però és un risc", comenta. "La falta de privacitat" és un altre assumpte perillós per a l'ús d'aquesta tecnologia. L'"al·lucinació" o invents de l'IA generativa que sonen creïbles, la falta de comprensió de comentaris subtils o la "toxicitat" quan no comprèn bé els contextos, són altres riscos d'aquesta tecnologia.

12:02

"Les empreses no estan utilitzant el potencial que els ofereix la Intel·ligència Artificial. A Europa, l'ús és molt baix. Països com Singapur o la Xina són capdavanters", explica la cofundadora i CEO d'Alina AI, Ariadna Font, que forma part del consell editorial d'ON-IA i és doctora en processament del llenguatge natural, explica en entrevista gravada amb el director d'ON ECONOMIA, Xavier Alegret. "Aquí no ens hem posat seriosament encara", afegeix.

11:57

Les empreses poden contactar amb el Barcelona Supercomputing Centre per tenir accés als seus models d'Intel·ligència Artificial, explica Albert Cañigueral.

11:50

Albert Cañigueral, del Barcelona Supercomputing Center, explica com aquesta entitat tecnològica pública treballa per obrir l'IA a la població. Entre altres projectes, han utilitzat 8 trilions de paraules per entrenar models d'IA en l'ús del castellà i del català. Garanteixen que dins de l'IA hi hagi diversitat de dialectes i idiomes.

20241003 PRESENTACIO ONIA 022
Albert Cañigueral, del Barcelona Supercomputing Center. | Foto: Montse Giralt

 

11:41

El responsable de coordinació i desenvolupament d'Intel·ligència Artificial del Barcelona Supercomputing Center, Albert Cañigueral, titula la seva conferència "Es necessita una IA pública". "No una Intel·ligència Artificial al sector públic, sinó una IA pública, que no és el mateix", aclareix. "De la mateixa forma que tenim una infraestructura amb un mix públic i privat, hi ha la mateixa necessitat d'anar cap a l'IA pública". Els governs, diuen, no han de ser només reguladors, sinó també creadors, inventors i capaços d'alinear els interessos i inversions públiques cap als interessos de la població. Demana "més transparència" i ètica en l'ús de la IA. 

11:35

Reprenem el directe i la retransmissió dels debats sobre present i futur de la intel·ligència artificial (IA). Serà per seguir la ponència de La IA des del Barcelona Supercomputing Center, a càrrec d'Albert Cañigueral, responsable de Coordinació i Desenvolupament d’IA/TL del Barcelona
Supercomputing Center (BSC).

11:03

I, ara, un breu descans perquè els assistents puguin conèixer de prop els ponents i interactuar entre ells sobre els aspectes tractats fins ara. La trobada dóna peu al networking. Ens veiem en 30 minuts.

11:00

Rosa Martínez, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech, ha confirmat que en la seva entitat financera l’equip dedicat a IA i innovació és molt ampli i divers, perquè hi ha moltes àrees de CaixaBank implicades en la seva implementació. Ha insistit en els professionals especialitzats en com la IA facilita el disseny de nous productes i serveix per donar resposta als usuaris.

Rosa Martínez, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech
Rosa Martínez, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech | Foto: Montse Giralt

 

10:50

Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co-leader en soluciones IA generativa d'Allianz, ha exposat l’interès de l’empresa per l'aplicació de la IA. Considera que la seva aplicació a l’empresa pot afavorir l’increment de la productivitat i, ha explicat les experiències que en aquest sentit està duent a terme l’asseguradora. La IA generativa té un efecte en tots els departaments de l’empresa, des del màrqueting on s’estalvia temps i diners, a l’àrea legal per facilitat eines que puguin alimentar els responsables d’un important volum d’informació; per no parlar dels avantatges per a gestionar l’equip humà de l’asseguradora.

Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co leader en soluciones IA generativa de Allianz. Foto Montse Giralt
Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co leader en soluciones IA generativa de Allianz. Foto Montse Giralt

 

10:40

Elisabet del Valle, consellera delegada de la start-up de bioenginyeria sensorial Onalabs, ha exposat la seva experiència en el desenvolupament d’una plataforma, que va néixer fa 7 anys amb l’objectiu d’aportar moltes dades per al tractament de la salut. “Poder analitzar de manera contínua què està passant en el nostre cos és un dels nostres objectius”, ha manifestat Del Valle. L’emprenedora i empresària ha incidit en la seva tecnologia, amb la qual, “a través de la suor recollim dades i molta informació en  temps real i amb dades en continu per veure què li està passant al nostre cos”.

Elisabet del Valle, consellera delegada de la start up de bioenginyeria sensorial Onalabs. Foto Montse Giralt
Elisabet del Valle, consellera delegada de la start-up de bioenginyeria sensorial Onalabs. Foto Montse Giralt

 

10:35

Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP, una spin-off del grup Puig, explica com amb la IA es creen experiències olfactives perquè els usuaris entenguin les seves preferències olfactives. La IA ens dóna la possibilitat de fer l’acompanyament de manera més humana i més personalitzada de cara a entendre els usuaris. Comencem a explorar el llenguatge per identificar el perfum i agilitzar el procés de compra del consumidor; a més del processament de les dades per entendre molt millor els clients.

Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP, una spin off del grup Puig. Foto Montse Giralt
Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP, una spin-off del grup Puig. Foto Montse Giralt

 

10:19

Rosa Martínez Torres, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech, exposa els recursos que proporciona la IA per millorar l’experiència del client en el camp de les finances. Una àrea important per a CaixaBank que agilitza les gestions entre el client i els responsables de l’entitat que han d’assessorar-lo.

taula
Participants en la taula rodona. | Foto Montse Giralt

 

10:09

Ha arribat el torn de l'empresa i els seus directius en l'acte de la presentació d'ON-IA. Per exposar les experiències de la IA a l'empresa s'enceta la taula rodona IA aplicada a negoci, amb la participació de Rosa Martínez Torres, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech; Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP al grup Puig;  Elisabet del Valle, consellera delegada de la start-up de bioenginyeria sensorial Onalabs; i Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co-leader en soluciones IA generativa d'Allianz

10:05

José Antich: "ON-IA serà una comunitat per a una audiència que sap mirar al futur"

El director i editor d'ElNacional.cat i del Grup Les Notícies de Catalunya, José Antich, ha inaugurat aquest dijous l'acte de presentació del portal i la newsletter ON-IA, el primer mitjà de comunicació de Catalunya dedicat íntegrament a la Intel·ligència Artificial. Antich ha destacat que es tracta d'un mitjà "dissenyat específicament per a una audiència que sap mirar cap al futur".

20241003 PRESENTACIO ONIA 003
José Antich i Maria Galindo | Foto: Montse Giralt

 

09:57

El CEO i fundador de Liquid Lab assegura que l'impacte de la IA generativa serà de 15 trilions de dòlars americans l'any 2030, el que representa el 15% de la productivitat del món. "Amb la intel·ligència artificial generativa estalviarem temps, augmentarà la qualitat i la productivitat i els usuaris rebran una personalització més gran".

09:47

Aleix Valls: "Un model d'intel·ligència artificial ha d'entrenar-se amb dades prèviament recollides i etiquetades. Els models s'entrenen i es testegen prèviament al seu desplegament".

Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid Lab | Foto: Montse Giralt
Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid Lab | Foto: Montse Giralt
09:41

Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid Lab, explica als assistents què és la intel·ligència artificial i els tipus d'IA que existeixen: la IA clàssica, la dèbil, la general i la superintel·ligència

09:36

Clara Soteras, directora de SEO i Producte del Grup les Notícies de Catalunya i responsable d’ON-IA i Xavier Alegret, director d'ON ECONOMIA, presenten els membres del consell editorial d'ON IA: Aleix Valls, Esther Checa, Belén Arribas, Ariadna Font i Esteve Almirall.

Clara Soteras i Xavier Alegret durant la presentació d'ON-IA | Foto: Montse Giralt
Clara Soteras i Xavier Alegret durant la presentació d'ON-IA | Foto: Montse Giralt