ON-IA comença a caminar. El vertical d'ON ECONOMIA i del Grup les Notícies de Catalunya sobre intel·ligència artificial és ja una realitat i es presenta en societat aquest dijous a la seu de Foment del Treball, a Barcelona. Segueix en directe la presentació, amb la presència de referents de la IA com Aleix Valls, Belén Arribas, Esteve Almirall, d'empreses punteres en el seu ús com Microsoft i LinkedIn, i de l'editor del Grup les Notícies de Catalunya, José Antich, i la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Maria Galindo.
- Neix ON-IA per ser el mitjà de referència en intel·ligència artificial
- José Antich: "ON-IA serà una comunitat per a una audiència que sap mirar cap al futur"
- Subscriu-te a la newsletter d'ON-IA
Gràcies a tots per la vostra atenció i assistència, en nom de tot l'equip impulsor del projecte d'ON-IA i del Grup Les Notícies de Catalunya. Ens veiem a partir del 6 d'octubre i cada diumenge per compartir els continguts de la newsletter d'ON-IA.
"Hem de replantejar la propietat intel·lectual". Amb aquesta reflexió acaba la darrera taula de l'acte de presentació d'ON-IA, el nou projecte d'intel·ligència artificial d'ON ECONOMIA presentat aquest dijous a la Sala Magna de Foment del Treball. Moltes gràcies a tothom!
"He vist petits exemples d'empreses que ho estan fent bé. És un camp que està començant i s'estan fent coses. Els negocis estan descobrint la IA i la governança al mateix temps i encara hi ha camí a fer", afegeix Vitrià.
Jordi Vitrià, director de la càtedra de la UB d’IA i mitjans i professor de la UB sobre algoritmes, Data Science i Deep Learning: "A les empreses els preocupa la governança. És una ceba amb moltes capes perquè hi ha la Unió Europa, les administracions i fins a més de 200 reguladors. El que més els preocupa a les companyies és que si no ho fan bé, la marca i la reputació de l'empresa es pot veure danyada".
"No hi ha res pitjor que no tenir marc jurídic. És fonamental tenir-lo i a llocs com Califòrnia no en tenen", assegura Arribas, que afegeix que "hem de tornar a la llei".
"La normativa i la regulació sobre la IA no ens resoldrà els problemes que tenim perquè la legislació té uns tempos més lents. Si no assumim un codi ètic, anirem sempre a remolc, i llavors la funció de la llei serà de sancionar", comenta Gibert.
Karina Gibert, catedràtica i directora del centre de recerca IDEAI-UPC i degana del Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de Catalunya: "Em preocupa particularment la regulació perquè, si bé és cert que necessitem una normativa, resoldre aquest aspecte per la via legal té impactes negatius". "Si volem aquesta IA ètica, no pot ser només implementar tot el que diu la llei, perquè d'aquesta manera perdrem tota la indústria".
Esteve Almirall, catedràtic i professor d'innovació i IA a ESADE: "Els temes de transparència no són menors. Més que competir i vetar, la clau és que les empreses puguin treballar sense dificultats. Regular està bé i ara Europa s'ha de focalitzar en ser competitiu en aquest aspecte".
Belén Arribas, advocada especialitzada en dret digital, AI Advisor, presidenta d'ENATIC i presidenta d'IFCLA, recorda que en pocs mesos entraran en vigor les obligacions que pertoquen als sistemes d'intel·ligència artificial. "Cal començar a implementar les regulacions, les coneixem i ara tots les posarem amb marxa".
Comença la darrera taula rodona, en aquest cas sobre Regulació, ètica i governança de la IA. En aquest cas, la ponència la moderarà Clara Soteras, responsable del projecte ON-IA i hi formaran part Belén Arribas, Advocada especialista en dret digital, AI Advisor, presidenta d'ENATIC i presidenta d'IFCLA; Karina Gibert, Catedràtica i directora del centre de recerca IDEAI-UPC i degana del Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de Catalunya; Jordi Vitrià, director de la càtedra d'UB d’IA i mitjans i professor de la UB sobre algoritmes, Data Science i Deep Learning. Finalment, tancarem la taula amb Esteve Almirall, catedràtic i professor d’innovació i IA a ESADE.
"La IA està connectada a tot, des del sector de l'enginyeria fins al de sostenibilitat. La intel·ligència artificial ho toca tot", defensa Rodríguez. "La IA permetrà mantenir un avantatge competitiu respecte a la resta i a Linkedin ja estem veient que els usuaris estan incorporant habilitats relacionades amb la IA en el seu perfil".
"En àmbits com el de recursos humans, màrqueting, vendes i legals, l'eficiència que genera el copilot és brutal", confirma Hernández. "El moment és ara, és un viatge i cal anar cap a ell".
Comença la taula rodona Demostracions de l’ús de la IA a Copilot i LinkedIn de la mà de David Hernández Ortiz, director de l'àrea d'Empreses de Microsoft i la Lead Client Solutions Manager i portaveu LinkedIn Espanya, Verónica Rodríguez.
"El món és digital i cada vegada ho serà més", amb aquesta cita acaba la conversa 'IA Humanista' de la mà d'Esther Checa i Joan Clotet.
Esther Checa, directora global d'innovació del grup T2Ó ONE: "Les noves generacions van més enllà a les empreses i a les feines, busquen un propòsit i un objectiu i cal entendre aquesta nova mentalitat".
"La gent jove no vol una feina per a tota la vida. Busquen feines que valguin la pena. Això no és compatible segurament amb una hipoteca a 30 anys, però és admirable aquesta mentalitat", reflexiona Clotet. "Les empreses han de canviar de mentalitat, han de preguntar-se com millorar l'experiència dels seus treballadors". "Treballar no és només guanyar diners, és important que aquesta idea que tenen els joves l'entenguin també les companyies on treballen", argumenta l'expert.
"És sa pensar que en 5 o 10 anys la feina que fem no serà igual", argumenta Clotet, que afegeix que "les tasques es transformen i les demandes tant de les empreses com dels seus usuaris molt canviants".
Joan Clotet, creador del pódcast i llibre Humanisme Digital: "La intel·ligència artificial no és humanista, els humanistes hauríem de ser les persones. L'objectiu és posar les persones al centre i tenir més present l'impacte que tenim els humans".
Comença la conversa IA humanista amb Esther Checa, directora Global d’Innovació del Grup t2ó ONE, i Joan Clotet, assessor en talent digital i creador del llibre i el pòdcast Humanismo Digital.
"Tinc un punt de vista optimista en l'IA, però promoc un ús responsable i ètic", defensa Font, que alerta sobretot dels riscos associats als "biaixos" propiciats per les dades d'entrenament que se li han donat. "És una cosa accidental, no buscada, però és un risc", comenta. "La falta de privacitat" és un altre assumpte perillós per a l'ús d'aquesta tecnologia. L'"al·lucinació" o invents de l'IA generativa que sonen creïbles, la falta de comprensió de comentaris subtils o la "toxicitat" quan no comprèn bé els contextos, són altres riscos d'aquesta tecnologia.
"Les empreses no estan utilitzant el potencial que els ofereix la Intel·ligència Artificial. A Europa, l'ús és molt baix. Països com Singapur o la Xina són capdavanters", explica la cofundadora i CEO d'Alina AI, Ariadna Font, que forma part del consell editorial d'ON-IA i és doctora en processament del llenguatge natural, explica en entrevista gravada amb el director d'ON ECONOMIA, Xavier Alegret. "Aquí no ens hem posat seriosament encara", afegeix.
Les empreses poden contactar amb el Barcelona Supercomputing Centre per tenir accés als seus models d'Intel·ligència Artificial, explica Albert Cañigueral.
Albert Cañigueral, del Barcelona Supercomputing Center, explica com aquesta entitat tecnològica pública treballa per obrir l'IA a la població. Entre altres projectes, han utilitzat 8 trilions de paraules per entrenar models d'IA en l'ús del castellà i del català. Garanteixen que dins de l'IA hi hagi diversitat de dialectes i idiomes.
El responsable de coordinació i desenvolupament d'Intel·ligència Artificial del Barcelona Supercomputing Center, Albert Cañigueral, titula la seva conferència "Es necessita una IA pública". "No una Intel·ligència Artificial al sector públic, sinó una IA pública, que no és el mateix", aclareix. "De la mateixa forma que tenim una infraestructura amb un mix públic i privat, hi ha la mateixa necessitat d'anar cap a l'IA pública". Els governs, diuen, no han de ser només reguladors, sinó també creadors, inventors i capaços d'alinear els interessos i inversions públiques cap als interessos de la població. Demana "més transparència" i ètica en l'ús de la IA.
Reprenem el directe i la retransmissió dels debats sobre present i futur de la intel·ligència artificial (IA). Serà per seguir la ponència de La IA des del Barcelona Supercomputing Center, a càrrec d'Albert Cañigueral, responsable de Coordinació i Desenvolupament d’IA/TL del Barcelona
Supercomputing Center (BSC).
I, ara, un breu descans perquè els assistents puguin conèixer de prop els ponents i interactuar entre ells sobre els aspectes tractats fins ara. La trobada dóna peu al networking. Ens veiem en 30 minuts.
Rosa Martínez, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech, ha confirmat que en la seva entitat financera l’equip dedicat a IA i innovació és molt ampli i divers, perquè hi ha moltes àrees de CaixaBank implicades en la seva implementació. Ha insistit en els professionals especialitzats en com la IA facilita el disseny de nous productes i serveix per donar resposta als usuaris.
Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co-leader en soluciones IA generativa d'Allianz, ha exposat l’interès de l’empresa per l'aplicació de la IA. Considera que la seva aplicació a l’empresa pot afavorir l’increment de la productivitat i, ha explicat les experiències que en aquest sentit està duent a terme l’asseguradora. La IA generativa té un efecte en tots els departaments de l’empresa, des del màrqueting on s’estalvia temps i diners, a l’àrea legal per facilitat eines que puguin alimentar els responsables d’un important volum d’informació; per no parlar dels avantatges per a gestionar l’equip humà de l’asseguradora.
Elisabet del Valle, consellera delegada de la start-up de bioenginyeria sensorial Onalabs, ha exposat la seva experiència en el desenvolupament d’una plataforma, que va néixer fa 7 anys amb l’objectiu d’aportar moltes dades per al tractament de la salut. “Poder analitzar de manera contínua què està passant en el nostre cos és un dels nostres objectius”, ha manifestat Del Valle. L’emprenedora i empresària ha incidit en la seva tecnologia, amb la qual, “a través de la suor recollim dades i molta informació en temps real i amb dades en continu per veure què li està passant al nostre cos”.
Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP, una spin-off del grup Puig, explica com amb la IA es creen experiències olfactives perquè els usuaris entenguin les seves preferències olfactives. La IA ens dóna la possibilitat de fer l’acompanyament de manera més humana i més personalitzada de cara a entendre els usuaris. Comencem a explorar el llenguatge per identificar el perfum i agilitzar el procés de compra del consumidor; a més del processament de les dades per entendre molt millor els clients.
Rosa Martínez Torres, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech, exposa els recursos que proporciona la IA per millorar l’experiència del client en el camp de les finances. Una àrea important per a CaixaBank que agilitza les gestions entre el client i els responsables de l’entitat que han d’assessorar-lo.
Ha arribat el torn de l'empresa i els seus directius en l'acte de la presentació d'ON-IA. Per exposar les experiències de la IA a l'empresa s'enceta la taula rodona IA aplicada a negoci, amb la participació de Rosa Martínez Torres, Artificial Intelligence Manager en CaixaBank Tech; Sergio Jovani, director de tecnologia (CTO) ScentXP al grup Puig; Elisabet del Valle, consellera delegada de la start-up de bioenginyeria sensorial Onalabs; i Fernando Asenjo, expert en IA conversacional i generativa i co-leader en soluciones IA generativa d'Allianz
José Antich: "ON-IA serà una comunitat per a una audiència que sap mirar al futur"
El director i editor d'ElNacional.cat i del Grup Les Notícies de Catalunya, José Antich, ha inaugurat aquest dijous l'acte de presentació del portal i la newsletter ON-IA, el primer mitjà de comunicació de Catalunya dedicat íntegrament a la Intel·ligència Artificial. Antich ha destacat que es tracta d'un mitjà "dissenyat específicament per a una audiència que sap mirar cap al futur".
El CEO i fundador de Liquid Lab assegura que l'impacte de la IA generativa serà de 15 trilions de dòlars americans l'any 2030, el que representa el 15% de la productivitat del món. "Amb la intel·ligència artificial generativa estalviarem temps, augmentarà la qualitat i la productivitat i els usuaris rebran una personalització més gran".
Aleix Valls: "Un model d'intel·ligència artificial ha d'entrenar-se amb dades prèviament recollides i etiquetades. Els models s'entrenen i es testegen prèviament al seu desplegament".
Aleix Valls, CEO i fundador de Liquid Lab, explica als assistents què és la intel·ligència artificial i els tipus d'IA que existeixen: la IA clàssica, la dèbil, la general i la superintel·ligència.
Clara Soteras, directora de SEO i Producte del Grup les Notícies de Catalunya i responsable d’ON-IA i Xavier Alegret, director d'ON ECONOMIA, presenten els membres del consell editorial d'ON IA: Aleix Valls, Esther Checa, Belén Arribas, Ariadna Font i Esteve Almirall.
La inauguració de l'acte de presentació d'ON-IA també ha comptat amb la participació de Maria Galindo Garcia-Delgado, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat. Galindo ha destacat que des de 2020 hi ha una estratègia de la intel·ligència artificial des del Govern. La responsable ha valorat les eines de recerca en aquest camp que es desenvolupen des de l’administració i com es pot potenciar la seva implementació en l’economia i la societat, en general.
Així mateix, José Antich ha confirmat que "avui fem un salt qualitatiu, ja que passem d'oferir informació generalista a oferir informació especialitzada i de primer nivell com és la intel·ligència artificial. Aquesta setmana comença ON-IA com una newsletter setmanal, però el projecte és molt més ambiciós".
El director i editor de Grup Les Notícies de Catalunya, José Antich, ha donat la benvinguda als assistents de l’acte assegurant que el projecte d’ON-IA s’ha estat treballant amb “gran dedicació” durant els darrers nou mesos. “Hem volgut innovar i oferir un butlletí setmanal que els subscriptors podran rebre al seu correu, però el projecte va més enllà, ja que ON-IA neix amb la vocació d’explorar i d’apropar la IA a tothom”.
Els primers assistents a l'acte de presentació d'ON-IA inicien els seus contactes personals a la Sala Magna de Foment del Treball, en espera que s'iniciï l'acte que, amb destacats referents del camp de la intel·ligència artificial que debatran sobre els seus coneixements en diverses taules rodones, es desenvoluparà aquest matí, a partir de les 9:15 hores. La jornada la moderarà la periodista i responsable d'ON-IA, Núria Casas.
Recorda que el vertical d'ON ECONOMIA i el Grup les Notícies de Catalunya, que vol ser referència en intel·ligència artificial, és ja una realitat i aquest diumenge 6 d'octubre enviem la primera newsletter. Subscriu-te a ON-IA.
Entre les taules rodones que tindran lloc en la jornada destaquen la de La IA aplicada al negoci, amb presència de directius de CaixaBank i Puig, a més de la CEO d’Onalabs, ja que un dels grans objectius d’ON-IA és fer veure les empreses que la intel·ligència artificial els hi suma, i també la taula sobre Regulació, ètica i governança, en la que, a més, podrem conèixer a dos dels membres del consell editorial d’ON-IA: Belén Arribas, advocada especialitzada en IA, i Esteve Almirall, professor d’innovació i IA d’Esade. Aquí el programa sencer.
L'obertura de l'acte anirà a càrrec de José Antich, editor del Grup Les Notícies de Catalunya i director d’El Nacional, a qui acompanyarà Maria Galindo, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. Després, la directora de SEO i Producte i responsable del projecte ON-IA, Clara Soteras, i el director d’ON ECONOMIA, Xavier Alegret, presentaran el projecte i en mostraran les primeres imatges.
ON-ITA tindrà també una newsletter setmanal en català i en castellà. El que pretén és crear un contingut necessari que acompanyi en la presa de decisions del dia a dia de les empreses, però també que doni consells a través de veus acreditades. Si vols ser beta tester d’ON-IA i ser un dels primers membres a rebre la newsletter, només cal que et registris en aquest enllaç.
L'objectiu d'ON-IA és crear la comunitat més gran de directius, empresaris i emprenedors de Catalunya i de tot l’Estat interessats en la IA i en saber com treure’n profit per a la millora de la seva activitat professional. Apunta-t'hi!
Per aquells que encara no el coneixeu, ON-IA és un producte trencador que neix per donar no només tota la informació sobre intel·ligència artificial, sinó també articles sobre els seus aspectes legals i de governança, podcasts, entrevistes en vídeo, vídeo-tips i webinars.
La presentació en societat d’ON-IA començarà d'aquí a una hora. El nou vertical i newsletter d’ON ECONOMIA, el mitjà econòmic del Grup Les Notícies de Catalunya, es donarà a conèixer a les 9.00 hores en el decurs d'una jornada que tindrà lloc a la Sala Magna de Foment del Treball, a Barcelona.