El preu de les autopistes, a l'alça el 2024. La inflació calculada per a l'increment dels peatges a les autopistes per al pròxim any assoleix el 4,03%, segons fonts del sector del transport. Es tracta d'un resultat obtingut amb la fórmula consensuada entre el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i les empreses privades i és superior al 3,2% d'IPC interanual de novembre o del 3,8% que pujaran les pensions.
No obstant això, el govern espanyol haurà de decidir ara si aplica tota la pujada o només una part, compensant les empreses amb altres mecanismes, o fins i tot si aplica una pujada major per compensar la reducció aplicada per a 2023, tal com avança Europa Press.
Per a aquest exercici, la fórmula donava un increment del 8,4% (en alguns casos del 9,46%), però el govern espanyol va decidir limitar-la al 4% per pal·liar l'efecte en els usuaris, i fins i tot congelar-la a les autopistes gestionades per l'Estat. Per això, el Ministeri va reservar una partida de 23,3 milions d'euros per compensar les empreses per aquesta pèrdua d'ingressos.
D'altra banda, la Comissió Europea va acceptar que Espanya retardés la implantació de peatges a les autovies que, en principi, preveia per a l'any que ve. La CE va aprovar a l'octubre la revisió del pla de recuperació d'Espanya, que elimina el pla per introduir peatges en autopistes i amb què es mobilitzaran un total de 93.500 milions d'euros addicionals, 7.700 milions en transferències i 83.200 milions d'euros en préstecs, als quals s'uniran els gairebé 2.600 milions d'euros del nou mecanisme per finançar la transició verda RepowerEU.
El govern espanyol no estarà obligat a implantar un sistema de peatges a les carreteres dependents de l'Estat a canvi de continuar percebent els fons europeus. Així es va contemplar en l'acord assolit amb Brussel·les el setembre passat, que evitarà que s'estableixi un sistema de pagament per circular per autopistes i autovies.