Els preus de l'oli d'oliva seguiran la seva escalada en les pròximes setmanes. Les expectatives de baixa collita en la pròxima temporada, les altes temperatures i la sequera han provocat que la producció s'encamini a una segona mala collita consecutiva, que els agricultors asseguren que "tensarà els mercats".
L'organització agrària UPA ha assenyalat que a Andalusia el cost de l'oli produït per litre ha augmentat entre un 30% i un 35% l'últim any, mentre ha alertat que, amb la producció de dos anys, d'unes 660.000 tones, "no serem capaços ni tan sols de produir el que es genera en una campanya mitjana a Espanya", que se situa entorn d'1,3 milions de tones.
Descens del consum de l'oli d'oliva
Els motius? La sequera, les elevades temperatures i la mala collita, i els experts oleícoles vaticinen un descens en el consum en benefici d'altres greixos vegetals. En aquest sentit, el president d'UPA, Cristóbal Cano, ha apuntat a Europa Press que "l'increment de preus ha provocat que el consumidor nacional hagi contret una mica el volum d'oli que compra", però ha posat èmfasi que "no podem obviar que l'oli d'oliva és insubstituïble pels beneficis saludables que produeix".
Respecte a la previsió per a la pròxima campanya 2023/2024, Cano ha alertat que és "negativa perquè la situació de sequera, que anem arrossegant des de fa alguna cosa més de dos anys, i les altes temperatures que vam tenir en plena època de floració de l'oliverar a pràcticament tota la zona oliverera del nostre país, especialment de la Vall del Guadalquivir a Andalusia, fa que ens encaminem a una segona mala collita consecutiva, i això tensarà els mercats".
De la mateixa manera, ha advertit que "en el millor dels escenaris, la pròxima campanya, a tot estirar, igualarà la xifra de producció de l'any passat", i ha agregat que "si sumem la campanya passada i la futura, estem en l'entorn d'1,2 milions de tones, mentre que una campanya mitjana a Espanya es troba per sobre d'1,3 milions de tones, és a dir, que en dos anys no serem capaços ni tan sols de produir el que una campanya mitjana a Espanya". En aquest sentit, ha apuntat que "això es tradueix en tensió i dificultat per a tot el mercat i per a tota la cadena de valor, començant pel paper dels agricultors, que de poc serveix el preu que té ara l'oli en origen, quan no existeix, lamentablement, una collita significativa per poder vendre".
Exportació d'oli
Així mateix, els alts preus de l'oli d'oliva estan passant factura a les exportacions d'aquest producte, un dels de més pes dins del capítol d'alimentació. Així, en els sis primers mesos de l'any, les vendes a l'exterior de l'oli han sumat 3.329 milions d'euros, amb un descens del 5,9%, una tendència que s'està aguditzant, ja que el mes de juny les caigudes s'eleven al 10,7% amb unes transaccions per valor de 604 milions d'euros, segons les dades donades a conèixer aquest dijous per la secretària d'Estat de Comerç.
Es tracta de l'únic dels grans productes d'alimentació que ha registrat descensos, tant en el mes com en el semestre, un fet molt rellevant si es té en compte que rere les fruites i verdures i els productes carnis, els olis i greixos registren les exportacions d'aliments més grans. De fet, les exportacions d'alimentació, begudes i tabac es van incrementar un 7,1% en el semestre, a causa del creixement en les vendes de fruites, hortalisses i llegums, en particular a Alemanya i, amb menor intensitat, a Portugal, França i els Països Baixos; i de productes carnis a Itàlia, França, Portugal i, en grau més baix, Polònia. A l'altra banda, van destacar les menors vendes d'olis i greixos, en particular a Itàlia i, en grau més baix, Algèria, els Estats Units i la Xina.
9 euros el litre
En els últims dies, el preu de l'oli d'oliva verge extra ha assolit nivells rècord de fins a 9 euros el litre i, segons el consultor Juan Vilar, "mai en la història del sector d'elaboració d'oli d'oliva no s'havia produït una situació similar. Una mala collita que ha portat a totes les baules de la cadena de valor a perdre diners, d'una manera o l'altra."