Els nolis (preus del transport marítim de mercaderies), que s'havien disparat després dels atacs dels rebels hutíes del Iemen contra vaixells al mar Roig, han començat a baixar en els trajectes que parteixen d'Àsia i acaben al nord d'Europa i la Mediterrània. El cost dels trajectes en sentit contrari, des del nord d'Europa i la Mediterrània cap a Àsia, segueix a l'alça, però les pujades són menys intenses. Encara que els atacs dels rebels hutiés van començar al novembre, les pujades dels nolis havien estat moderades fins a finals de l'any passat.
Tanmateix, des de principis d'aquest any, les alces havien anat guanyant força, sobretot després de les represàlies dels Estats Units i el Regne Unit contra les forces hutíes. El cost d'un contenidor de 40 peus per transportar mercaderia des de la Xina i l'est d'Àsia al nord d'Europa ha passat de 5.492 dòlars el 19 de gener a 5.455 dòlars aquest divendres (última dada publicada), la qual cosa suposa un descens del 0,7%, segons dades de la plataforma logística global Freightos. Major ha estat la caiguda en els trajectes des d'Àsia als països de la Mediterrània. Els nolis han baixat un 4,8% en passar de 6.772 dòlars a 6.448 en les mateixes dates.
Persisteixen les pujades en les rutes des del nord d'Europa a Àsia (del 8%, fins a 1.262 dòlars) i des de la Mediterrània al continent asiàtic (del 5,5%, fins a 1.330 dòlars). En aquest sentit, també s'aprecia aquesta moderació a l'índex global que elabora Freightos (Global Container Freight Index) i que té en compte altres rutes, per exemple les del Pacífic.
Ajustament de preus
L'índex ha passat de 3.093 dòlars, el 19 de gener, a 3.411 dòlars, aquest divendres, la qual cosa suposa un increment del 10%. La setmana anterior la pujada havia estat del 18%, vuit punts percentuals més. Una evolució similar mostra l'índex que elabora la consultora Drewry, especialitzada en el transport marítim (WCI Compòsit Container Freight Benchmark Rate). Aquest indicador ha pujat un 5% en l'última setmana (de 3.776 dòlars a 3.964), mentre que en l'anterior s'havia disparat un 23%.
Segons Nuria Lacaci, secretària general de l'Associació de Carregadors d'Espanya (ACE), aquest descens en els nolis des d'Àsia cap a Europa i els països de la Mediterrània és normal, tenint en compte la forta pujada que havien experimentat en les primeres setmanes de l'any. "Els preus havien d'ajustar-se per no perjudicar el negoci", ha apuntat en declaracions a EFE.
Segons la seva opinió, aquestes pujades tan intenses no estaven del tot justificades perquè l'augment dels costos per a les navilieres tampoc no era tan elevat. "Els vaixells han de cobrir ara rutes més llargues (envoltant l'Àfrica) per evitar el mar Roig, però s'estalvien les altes tarifes del canal de Suez", ha explicat. Lacaci creu que les navilieres han aprofitat la conjuntura per actualitzar uns nolis que eren massa baixos i que eren inferiors fins i tot als vigents abans de la pandèmia. Els carregadors són fabricants o proveïdors que embarquen mercaderies en un port perquè siguin transportades a un altre punt.