Els que agafin el cotxe aquesta Setmana Santa els sortirà més barat omplir el dipòsit. Els preus del dièsel i la gasolina han baixat. En concret, el preu mitjà del litre de dièsel s'ha abaratit un 1,8% aquesta setmana respecte a l'anterior, fins a situar-se en els 1,414 euros, després de la lleugera pujada de la setmana passada que va interrompre sis de seguides de descensos. Per la seva part, el preu mitjà del litre de gasolina s'ha abaratit un 1,38% respecte a la passada, fins els 1,496 euros, segons dades del Butlletí Petrolier de la UE recollides per Europa Press.

Aquesta Setmana Santa és el primer període de vacances de l'any. La DGT ha previst més de 15,8 milions de desplaçaments en l'operació especial de trànsit per a aquestes dates, que va arrencar divendres passat i es prllongarà fins a la mitjanit de dilluns vinent 21 d'abril, dia festiu a Catalunya, País Basc, La Rioja, Pais Valencià i Navarra.

Fins a mitjans d'octubre passat, els carburants havien arribat a sumar un abaratiment del 8,9%, en el cas de la gasolina, i del 9,2%, per al dièsel, des que es va iniciar el juliol d'aquest any una espiral de descensos, coincidint amb les vacances d'estiu, que és quan hi ha més desplaçaments per carretera. No obstant això, poc abans de Nadal es va entrar en una espiral alcista que es va mantenir fins ben entrat l'any 2025.

Preu d'omplir el dipòsit

Amb els preus actuals, omplir un dipòsit mitjà de 55 litres de dièsel té un cost d'uns 77,7 euros, uns 6,56 euros menys que en les mateixes festes de l'any passat, quan costava 84,26 euros.

Per la seva part, per als vehicles de gasolina, omplir un dipòsit mitjà (55 litres) suposa ara un desemborsament d'uns 82,28 euros, uns 6,6 euros més que en Setmana Santa de 2024.

Amb aquest nou abaratiment, el preu mitjà del litre del dièsel es manté per sota els nivells en què estava abans de l'esclat de la invasió russa d'Ucraïna, que va començar el 24 de febrer de 2022, quan era d'1,479 euros el litre. La gasolina, mentrestant, segueix també per sota del preu dels 1,591 euros el litre que tenia en aquell moment. Així mateix, els dos carburants continuen lluny dels màxims que van registrar l'estiu de 2022, al juliol, quan la gasolina va arriba als 2,141 euros i el gasoil, als 2,1 euros.

El dièsel suma ja 111 setmanes per sota del preu de la gasolina. Es manté així en la situació habitual anterior a la invasió russa d'Ucraïna, que va provocar que el preu del gasoil fos més car que el de la gasolina de forma continuada des d'agost de 2022 fins a mitjans de febrer de 2023, quan es va trencar la dinàmica.

El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica (independent de la del petroli), l'evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts. A més, l'evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus dels carburants, sinó que ho fa amb un decalatge temporal.

Amb aquests nivells, el preu de la gasolina sense plom de 95 es manté en Espanya per sota de la mitjana de la Unió Europea, situada en 1,629 euros el litre, i de l'eurozona, amb un preu mitjà d'1,682 euros. En el cas del dièsel, el preu a Espanya també és inferior al de la mitjana de la UE, que és d'1,523 euros, i de la zona euro, on marca un preu d'1,550 euros.