El fabricant de bateries per a vehicles elèctrics sud-coreà SK On ha anunciat aquest dijous que valora l'aplicació d'un pla d'ajustament i contenció de costos que comportarà acomiadaments voluntaris per millorar l'eficiència i "continuar sent competitius" en plena crisi de vendes al mercat automobilístic. SK On, proveïdor per als vehicles elèctrics de, entre altres fabricants, Ford, Hyundai i Volkswagen, diu estar patint la desacceleració de matriculacions de cotxes de nova tecnologia.

"Són mesures proactives per establir una força laboral àgil i eficient, de manera que puguem navegar millor les condicions canviants del mercat de vehicles elèctrics", assenyala la companyia en el comunicat remès en les últimes hores, en el que posa de manifest "els esforços" del grup per millorar els seus comptes i "assegurar les bases" per a un creixement "sostenible" i convertir-se en un fabricant de bateries "de primer nivell".

Com a part d'aquestes mesures d'eficiència, SK On ha advertit que oferirà incentius que acceptin l'acomiadament, incloent-hi el 50% del salari anticipat per a la jubilació. A tancament de l'últim trimestre, SK On comptava amb una plantilla de 3.558 persones. L'empresa mai no ha registrat beneficis des de la seva escissió del grup SK Innovation el 2021. Entre abril i juny la pèrdua operativa va ser de 460.000 milions de wones (310 milions d'euros).

Desacceleració del mercat

Ford, Volkswagen i altres fabricants d'automòbils han retardat en els últims mesos, o fins i tot cancel·lat, els seus plans de desenvolupament de vehicles elèctrics per evitar augmentar la despesa en un context en el qual els consumidors no estan comprant cotxes a la velocitat estimada en un primer moment.

De fet, aquesta situació no s'ha portat només per davant SK On, ja que la setmana passada el fabricant de bateries suec Northvolt anunciava 1.600 acomiadaments al país escandinau, gairebé una cinquena part de la seva plantilla, per problemes de liquiditat. "La reestructuració de les operacions és fonamental per garantir una base de costos i operacions sostenibles", va assegurar la companyia, des d'on afirmaven que per aconseguir-ho, es requereix una reducció de la plantilla d'aproximadament el 20% en l'àmbit mundial i del 25% a Suècia.

Descens de preu en els híbrids

Respecte als vehicles electrificats (especialment els híbrids), l'alta demanda ha provocat un descens dels preus del 12% en els últims dos anys, fins als 26.800 euros de mitjana. Segons les dades de l'Agència Tributària recopilades per Sumauto, aquest abaratiment coincideix amb l'ampliació del nombre de models amb algun tipus d'hibridació i amb l'encariment dels models de gasolina (un 9,5%) i dièsel (un 6%) que, al seu torn, es fabriquen cada vegada menys.

Aquesta normalització dels preus dels cotxes amb distintius mediambientals eco i zero que es compra a Espanya es deu a diversos factors. El principal és la presència de diversos models amb algun tipus de tecnologia híbrida en la llista dels cotxes més venuts, tals com el Renault Clio, el Fiat 500 Hybrid, el Toyota Yaris i el Fiat Panda Hybrid entre d'altres.