El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha avisat que està "desitjant" comparèixer per explicar amb "calma" en seu parlamentària les incidències que estan afectant els serveis ferroviaris espanyols, entre altres qüestions. Puente ha reconegut que Espanya està travessant un estiu "molt complicat" des del punt de vista de l'operativa ferroviària, davant del que ha avançat que "les coses tenen explicació". "Crec que és important que tinguem oportunitat de fer-la en seu parlamentària amb la calma que això requereix", ha explicat.
Puente ha destacat les més de 500 incidències que s'han produït des de finals de maig a la xarxa ferroviària espanyola i ha explicat que el Govern necessita "una mica de temps" per explicar la situació. Particularment, s'ha referit a l'ecosistema ferroviari madrileny, "que d'alguna manera és el far o el termòmetre de com van les coses" en termes nacionals.
Obres
Malgrat "estar avançant", Puente ha assenyalat que cal ser conscients que actualment Espanya viu "un moment de transformació i de molta obra", que ocasionarà molèsties.
Així s'ha pronunciat el titular de Transports en una entrevista en RNE recollida per Ep, on ha respost al Partit Popular, ja que els populars han sol·licitat la compareixença del titular de Transports pel caos ferroviari. "Crec que les compareixences parlamentàries sempre són una bona ocasió per explicar-se amb calma i aportar informació i dades", ha defensat Puente, qui ha assegurat que el que busca és "treure al país d'aquesta constant hipèrbole, d'aquesta falta de rigor amb què la dreta analitza les coses."
Talgo es posa les piles
Puente ha comentat que des que transportes va fer pública la situació amb el model 106, "Talgo s'ha posat les piles". La constructora de trens ha posat un tècnic a cada tren i un tècnic en el centre de control de comandament, mentre, segons Puente, s'estan reduint les incidències. "Fa cinc dies que estem en el que les incidències en el 106 s'han reduït molt i cap no ha estat crítica", ha considerat el titular de Transports.
A més, Puente ha confirmat que la seva compra l'any 2016 (amb el Partit Popular en el Govern) "va ser una decisió molt arriscada". "Ha arribat vuit anys després i està donant molts problemes. Haurem d'intentar solucionar-lo, però no és un problema de Renfe, ni tampoc d'Óscar Puente", ha sentenciat.
Amb referència al compromís de puntualitat, Puente ha avançat que en "aquest escenari" no es pot seguir mantenint-lo, encara que no descarta que, potser, "en un temps en què l'ecosistema ferroviari espanyol s'estabilitzi, es podria podríem tornar a un compromís similar, però en aquestes circumstàncies és un suïcidi econòmic".
Fugida de passatgers
Preguntat per Renfe podria estar perdent passatgers per aquestes incidències en favor d'Iryo o a Ouigo, Puente ha rebutjat aquesta possibilitat. "Això no s'associa a Renfe, s'associa a Óscar Puente", ha afirmat. "Jo soc l'enemic per a abatre, jo soc el ministre que per als trens", ha destacat Puente.
En aquest context, Puente ha afirmat que en aquest moment "hi ha més incidències de les que li agradaria" i ha negat que el problema sigui Renfe, ja que hi ha vegades que el problema passa per una catenària, "i això no és un problema dels trens". En aquest cas, el problema s'emmarca en la infraestructura que depèn de l'empresa pública Adif.