Els presidents de tres grans companyies cotitzades però controlades per les famílies fundadores –la catalana Puig, l’alemanya Henkel i la italiana Zegna– coincideixen en que és possible governar una cotitzada com si fos familiar i, també, a l’inrevés. Però aquests executius –Marc Puig, Simone Bagel-Trah i Ermenegildo Zegna– adverteixen que no hi ha un mapa per fer-ho ni una recepta única. Els tres han intervingut aquest divendres en la Reunió del Cercle d’Economia per analitzar la successió generacional en l’empresa particular.
Com a moderador del diàleg, Marc Puig –que és membre de la junta directiva del Cercle d’Economia– va preguntar a Bagel-Trah i Zegna si és possible governar una cotitzada com si fos una empresa privada o familiar. La resposta va ser unànime. La presidenta del comitè d’accionistes de Henkel va indicar que estan “en el millor dels mons” perquè tenen accés al capital dels mercats mentre mantenen “com a prioritat la supervivència a llarg termini”. I el president i CEO de Zegna va subratllar “la visió a llarg termini” que, precisament, dóna el caràcter familiar. Els tres executius també van coincidir en que el repte està en el moment de la transició entre generacions.
Rebesnéta del fundador
Simone Bagel-Trah (Düsseldorf, Alemanya, 1969), presidenta del comitè d’accionistes i del consell de supervisió de Henkel, és rebesnéta del fundador, Fritz Henkel. Com a membre de la cinquena generació, va dir que “si sóc aquí, és que les transicions han anat bé des que el rebesavi va fundar l’empresa el 1876”. Però el punt d’inflexió va arribar amb la tercera generació, fa quaranta anys, quan per primera vegada van contractar un gestor extern a la família i van sortir a borsa. Aleshores van introduir un comitè de supervisió i un d’accionistes per evitar que les relacions familiars acabessin sent un problema.
Precisament, els accionistes van elegir-la com a presidenta. Bagel-Trah va indicar que manté la unitat amb els seus cosins però que, per aquesta unitat, cal que l’empresa tingui “bona salut”, o sigui, bons resultats.
La multinacional alemanya Henkel és coneguda per les marques d’adhesius Pritt i Locktite i, sobretot, per marques de gran consum com els detergents Wipp Express o els productes pel cabell Schwarzkopf. Fa més de sis dècades que va arribar al mercat espanyol, on factura prop de 600 milions d’euros anuals i on compta amb un miler d’empleats, més de la meitat dels quals estan a la seva fàbrica de detergents de Montornès del Vallès.
Tercera generació de Zegna
Ermenegildo ‘Gildo’ Zegna (Torí, Itàlia, 1955), és president i director executiu del Grup Zegna. Està al capdavant de la companyia que va fundar el seu avi el 1910, del qual també ha heretat el nom. El desembre de 2021, va dirigir la sortida de Zegna a la borsa de Nova York, fet que la va convertir en el primer grup de moda italiana que cotitza a la borsa més gran del món. També presideix els consells d’administració de Monterubello, Thom Browne –empresa que va integrar el 2018– i Tom Ford International (TFI) –que va adquirir l’any passat–. Amb les dues últimes van entrar en el sector de la moda femenina.
Al repassar la història familiar, Gildo Zegna va indicar que l’avi es va centrar en la producció tèxtil, mentre que la segona generació va internacionalitzar la marca mitjançant la moda i, la tercera, la seva, ha potenciat el retail. També ha estat la que ha saltat a la borsa de Nova York, fa tres anys. Va recalcar que “el nucli de la filosofia de Zegna és la família unida”. En aquest sentit, va dir que “els draps bruts es renten a casa i, a fora, exhibeixes llençols impecables”. Des que són una empresa cotitzada, han potenciat el comitè d’empresa amb independents, que actuen com a assessors.
La facturació global del grup Zegna va arribar l’any passat als 1.900 milions d’euros, un 27% més que l’exercici anterior, mentre que els beneficis es van situar en 135,7 milions d’euros, més del doble que un any abans. Aquests resultats es fonamenten en el bon comportament del mercat nord-americà, amb unes vendes de 385 milions d’euros, un 42,3% més.