Velocitat, adrenalina o emoció són tres de les paraules que ens venen al cap quan pensem en Fórmula 1. Les lluites entre els pilots per ser els primers, el soroll dels motors durant els moments de la cursa i el glamur dels diferents equips, els seus cotxes i també la gent que en forma part. Es calcula que un cotxe de la Fórmula 1 ronda entre els 12 i els 15 milions d’euros i que la competició d’aquest esport va generar uns 545 milions d’euros entre els mesos de gener i març del 2024.  

A banda d'aquestes xifres milionàries, de la Fórmula 1 en coneixem les cares més visibles, els pilots que fa anys que són ídols de masses i els que tot just estan començant, però que apunten maneres. Així i tot, hi ha una sèrie d’herois anònims que fan que l’engranatge a les carreres funcioni com un rellotge suís. Parlem dels mecànics de Fórmula 1, aquells professionals que es troben darrere les càmeres i que treballen en molt pocs segons. L’exigència allà dins és màxima i la coordinació entre tots és fonamental.

Quant cobra un cap de la Fórmula 1?

Ara bé, quant guanyen aquests professionals que estan darrere les càmeres? Segons digitaltrends, el sou d’aquests perfils pot oscil·lar entre els 30.000 i el més d'1 milió de dòlars anuals, sempre en funció de l’equip i del càrrec. I com es desgrana aquesta xifra? Aquelles persones que veiem a la pantalla durant els canvis de rodes cobren uns 315.000 euros anuals i els encarregats de transportar les rodes s’embutxaquen uns 270.000 dòlars.

En aquestes parades, tot i que no sempre es vegi en pantalla, també hi ha l’home del gat, que és l’encarregat d’aixecar el cotxe de competició. Aquesta persona s’emporta 140.000 euros anuals, com també l’encarregat de l’ala.

Per últim, hi ha els estabilitzadors. En aquest cas, aquests perfils guanyen uns 80.000 euros l’any i l’iniciador uns 36.000 euros l’any. Aquests sous varien en funció del risc i de la pressió que implica cada lloc de feina, per la qual cosa una persona que no ostenta una gran responsabilitat guanya 30.000 euros, mentre que els caps dels equips són els que s’emporten fins a un milió d’euros.

A més, cal recordar que la vida d’un mecànic de la Fórmula 1 està marcada pels constants viatges arreu del món, les llargues jornades als circuits i la pressió i responsabilitat que tenen. Tot i això, hi ha molta gent que considera una gran oportunitat formar part d’aquest esport, tant en termes d’experiència com per la retribució econòmica. Com a curiositat i pel que fa a la velocitat, el temps rècord el té McLaren, que va registrar la parada mecànica més ràpida de la història en el Gran Premi de Qatar, on van aconseguir un temps d'1,80 segons.

Els pilots que més cobren de la competició

Aquestes xifres, i com era d’esperar, queden lluny del que s’emporten les grans estrelles de la Fórmula 1: els pilots. Segons DAZN, l’any 2023 Max Verstappen tenia una nòmina de 70 milions de dòlars, repartits en 45 milions de salari base i 25 milions per gratificacions. Lewis Hamilton, per exemple, compta amb un salari que ronda els 55 milions d’euros, mentre que Fernando Alonso s’embutxacaria uns 34 milions d’euros anuals. Per darrere d'Alonso hi ha els pilots Sergio Pérez i Charles Leclerc. El pilot mexicà, al servei de Red Bull, percep un salari anual de 26 milions, mentre que el jove de Ferrari s'embutxaca 19 milions de dòlars cada any.