Empreses de baix cost, de luxe, privades... d’aerolínies n’hi ha de tots colors i de pilots, també. Amb menys experiència, els que estan a punt de jubilar-se, els que només fan tres rutes concretes o els que viatgen per tot el món. La feina de pilot d’avió ha estat durant anys idealitzada per les condicions i els salaris, però, quant s’embutxaquen cada mes? És veritat que cobren tant com ens pensem? El seu sou no depèn només de la companyia per la qual treballen, sinó també de les tasques addicionals que duu a terme, la seva responsabilitat, el rang o les hores de vol. Tots aquests són factors que cal tenir en compte a l’hora de calcular el sou d’un pilot d’avió, però n’hi ha tres que són especialment importants: la companyia en la qual treballa, la categoria a la qual pertanyen i la seva experiència.

Així, segons els convenis col·lectius i les companyies o associacions del món de l’aviació com One Air i World Avitation Flight Academy, el salari mitjà d’un pilot a Espanya és de 22.000 euros anuals com a mínim. A un pilot inicial li correspon aquest sou, que després se li va incrementant fins als 50.000 euros anuals. Aquesta xifra correspon als pilots abans de convertir-se en comandants de vol, ja que llavors aquesta dada va a l’alça. Un pilot que hagi acumulat menys de 500 hores de vol percebrà el salari mínim segons el conveni i, una vegada superades aquestes hores, el professional escala fins a ser Primer Oficial Senior (SFO), que llavors el seu sou pot arribar als 30.000 euros, aproximadament, i en funció de la companyia. Finalment, si acumula més hores de vol, el pilot ja passa a ser el comandant o capità, i llavors el seu salari escala fins als 80.000 euros anuals.

Complements salarials

Aquestes xifres són aproximades per a un pilot a Espanya, però, des de World Aviaton Flight Academy recorden que el salari mitjà d’un pilot a la resta del món és molt més alt. De fet, hi ha professionals que cobren 12.700 euros mensuals (en cas de ser comandants), el que suposen 152.000 euros anuals en 12 pagues.

Una vegada més, cal matissar la informació, ja que a les dades proporcionades fins ara cal afegir-hi els complements o les feines extra que duu a terme un pilot com ara la d’examinar als primers oficials durant les seves primeres hores de vol o fer feines administratives. A més, en funció de les rutes que efectuï el pilot també rebrà bonificacions: per dormir fora de casa, treballar en un dia de descans, en funció del tipus i model d’avió que piloti o presentar-se durant una emergència fan incrementar el salari a final de mes.

Si s'analitza companyia per companyia, el sou base pels pilots d'Ibèria és de 35.000 euros i si el professional escala fins al rang de capità pot arribar als 190.000 euros. En el cas de Ryanair, el salari dels First Officer és de 82.000 euros, mentre que els comandants cobren més de 148.000 euros. En el cas de Vueling, els primers oficials cobren uns 60.000 euros, mentre que la retribució anual dels comandants, sempre en funció de la seva experiència, pot arribar als 140.000 euros.