El Black Friday s'ha convertit en l'avantsala de la temporada de compres nadalenques, consolidant-se com un dels moments més esperats de l'any per als consumidors espanyols. Pel que sembla, 8 de cada deu espanyols (83%) aprofitaran el Black Friday per anticipar les seves compres de regals de Nadal i Reis i així podran beneficiar-se de les ofertes. De fet, el 81% dels espanyols ho pensa fer a fi d'estalviar-se diners (81%), el 44% ho intentarà i un 37% assegura que ho aprofitarà, encara que sempre acaba realitzant alguna compra en l'últim moment. D'altra banda, el 26% dels enquestats indica que no aprofitaran els descomptes del Black Friday per estalviar als regals nadalencs i el 19% els comprarà en l'últim moment.
Aquestes són les conclusions de la major part dels estudis que s'han realitzat per testejar les tendències dels consumidors a la campanya de promocions i descomptes de 2024. Com a mitjana, la despesa dels espanyols no es diferenciarà gaire de 2023. Per a les compres del Black Friday tenen un pressupost d'entre 210 i 242 euros, amb la compra d'entre tres i cinc productes, i per al conjunt dels regals de Nadal, les despeses s'elevaran a uns 400 euros.
El mateix pressupost que el 2023
Segons l'estudi fet per l'equip d'Aladinia.com entre els seus usuaris, un 36% dels espanyols gastaran més aquest any que el passat, mentre que un 42% confessen que gastaran el mateix i un 22% una mica menys. El pressupost que destinaran al Black Friday és de 242 euros de mitjana, encara que un 18% es gastaran menys de 100 euros, mentre que un 10% té pensat gastar més de 400 euros.
Aquest any comprarem una mitjana d'uns cinc productes, en els extrems, un 42% tenen pensat comprar entre una i tres coses, mentre que un 8% pretenen comprar-ne deu o més. Sembla que els espanyols es decanten aquest any pel lleure i les experiències, ja que un 27% és el que compraran, seguit d'un 24% que adquiriran moda i calçat, un 21% l'invertiran en salut i bellesa, un 19% compraran electrònica, ordinadors i electrodomèstics i tan sols un 9% ho farà en productes de la llar i decoració.
Però, el més destacat és tal veu que, gairebé quatre de cada deu enquestats (38%) reconeix que comprarà només si els objectes que busquen tenen un 40% de descompte o més, mentre que tres de cada deu (30%) comprarà si té un 30%, un 28% si té un 20% i a un 4% en tindran prou que tingui un 10% de descompte, segons les dades d'Aladinia.com, un e-commerce de regals experiència d'Espanya, fundat el 2009.
Si atenem un altre informe de la firma Camaloon, especialitzada en regals promocionals i marxandatge, també hi ha un percentatge important de consumidors (68%) que invertirà el mateix que el 2023 en les seves compres nadalenques, amb un pressupost mitjà que frega els 400 euros (392 euros). En el costat contrari, el 20% el sobrepassa i el 13% assegura que no compta amb un pressupost estimat.
La meitat dels consumidors enquestats planeja gastar entre 100 i 300 euros i un 2% afirma que no realitzarà cap desemborsament a les esmentades festes. Són els més joves, en gran manera que la resta, els qui declaren que no gastaran res o si gasten serà menys de 100 euros durant aquesta època, segons estudi Hábitos de consum dels espanyols: Black Friday i Nadal, elaborat per Oney, entitat financera especialitzada en solucions de pagament i serveis financers.
Els 'smartwatches' arrasen
També s'ha fixat en els consumidors més joves cadenes de distribució com Media Mark. Als establiments d'aquesta marca de distribució de productes tecnològics, els espanyols de 18 a 34 anys són els que mostren més interès per aprofitar les ofertes pròpies del Black Friday amb la compra de productes de telefonia i àudio, informàtica i smartwatches, que es posicionen, com els més desitjats com a regal per a Black Friday o Nadal.
Els smartwatches desbanquen a la televisió i aconsegueixen la tercera posició en el rànquing de productes més desitjats, per darrere de la telefonia i els articles d'àudio, que consoliden la seva primera posició sent l'objecte de desig d'1 de cada 2 espanyols, i la informàtica assoleix una segona posició, sent esmentada pel 36% dels consultats.