Els preus dels aliments i begudes continuen pujant, encara que cada vegada menys. En el segon trimestre de 2024 ho van fer un 4,1% segons ha informat aquest dilluns l'Institut Nacional d'Estadística (INE), la qual cosa suposa un increment més moderat (un punt menys) que el registrat en el primer trimestre d'aquest 2024.
Si bé encara hi ha força diferència per productes i serveis. De fet, en l'hostaleria en general, la pujada de preus va ser encara més gran, del 4,9% anual, com a resultat del repunt en bars i restaurants. Així, prendre una canya ha estat un 6,6% més car, segons l'Índex de Preus del Sector Serveis de l'INE.
Respecte al primer trimestre, els preus dels serveis d'aliments i begudes van pujar lleument, un 0,4%, mentre que els de l'hostaleria ho van fer un 6,2%, segons recull EFE. La moderació dels preus dels serveis de menjades i begudes ha propiciat que aquestes activitats figurin entre les que han tingut una influència negativa en l'evolució de la taxa anual de l'índex general de serveis.
La taxa anual d'aquest índex, en general, va ser del 2,3% el segon trimestre, tres dècimes per sota de la registrada en el primer, mentre que la variació trimestral va ser del 2,4%.
Els serveis que més pugen
La publicitat i els serveis d'allotjament van pujar un 17,7% i un 17,6%, respectivament, en el segon trimestre de 2024 respecte al primer i són les activitats de serveis que més es van encarir, seguides de la publicitat i estudis de mercat (16,6%).
L'índex de preus del sector serveis que publica aquest dilluns l'Institut Nacional d'Estadística (INE) revela que també van pujar els preus del transport aeri i del transport aeri de passatgers, en ambdós casos un 10,9%; les activitats de programació i emissió de ràdio i televisió (8%) i les d'agències de viatges i operadors turístics (6%).
Les úniques activitats que es van abaratir en el segon trimestre van ser les telecomunicacions (serveis a empreses), un 2,4%; les telecomunicacions, un 1,2%; el transport marítim de mercaderies, un 0,9%; les activitats cinematogràfiques, de vídeo i de programes de televisió i els estudis de mercat, en ambdós casos un 0,3 %; i les activitats de les seus centrals i de consultoria de gestió empresarial, un 0,1%.