El preu de l’oli, la llei i els làctics s’han disparat en els darrers dotze mesos i quatre de deu aliments s’han encarit per sobre del 30% en el darrer any. Així ho constata un estudi de l’associació de consumidors Facua, que ha comparat el preu de 509 productes de nou cadenes de supermercats diferents.
De l’informe publicat aquest dimecres se n’extreu que el que més ha pujat de preu ha estat l’oli, fins a un 47,4%; seguit de la llei i els làctics, un 34%, la carn i el peix més d'un 24%, les begudes un 23,5%, els productes de la neteja i higiene personal un 19,3%, les fruites i les verdures un 17,7% i la pasta, els llegums i l’arròs un 12,2%. Amb tot, de mitjana el preu dels aliments ha incrementat un 24,2% durant aquests darrers dotze mesos. A l’altra banda de la balança, l’anàlisi també apunta que una trentena de productes han baixat de preu, sobretot fruites i verdures.
Topall de preus
A més, l’associació Facua també ha detectat quinze casos de reduflació (una menor quantitat de producte al mateix preo o inclús superior al que tenia fa un any). Entre els casos més destacats hi ha les patates Ruffles de pernil, el gel Sanex o els cereals Nestlé Fitness. L’anàlisi s’ha dut a terme als supermercats Dia, Hipercor, Alcampo, Aldi, Lidl, Eroski, Carrefour, El Jamón i MAS. La valenciana Mercadona, per la seva banca, no s’ha inclòs a l’estudi perquè no publica catàleg de preus.
Després de tot, Facua ha assenyalat que l’estudi posa de manifest “una vegada més” la necessitat que el govern espanyol apliqui un topall al preu d’alguns aliments bàsics. L’associació assegura que aquesta mesura es pot adoptar seguint els criteris que estableix l’article 13 de la llei de comerç de 1996. “Resulta evident que la baixada de l’IVA en alguns productes ha tingut un efecte extraordinàriament lleu a la cistella de la compra donat el brutal encariment que s’ha produït en el darrer any”, ha advertit Facua en el seu informe.
Encariment dels productes
Així mateix, a principis d’any l’associació de consumidors va denunciar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a més de mitja dotzena de cadenes de distribució (Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl i Hipercor) per no repercutir la rebaixa de l’IVA a tots els aliments afectats per la mesura. L’organització va recordar que els establiments comercials no poden apujar els preus dels aliments afectats per la baixada de l’IVA fins a finals d’abril, com a mínim.
Aquest límit de preus encara es podria allargar un parell de mesos més si l’IVA subjacent del mes de març d'enguany no està per sota del 5,5%. Des del primer dia d'aquest any s'ha d'aplicar 0% d'IVA al pa comú, les farines, la llet, els formatges, els ous, les fruites, verdures, hortalisses, llegums, tubercles i cereals.