Set de cada deu ciutadans admeten que no solen llegir les etiquetes dels aliments, si bé el 90% es mostra preocupat pels seus hàbits alimentaris, segons apunta el primer Estudi sobre l'ús i la interpretació de l'etiquetatge d'aliments elaborat per la Fundación Española de la Nutrición (FEN) per encàrrec del Grupo Gallo.

El 80% dels consumidors enquestats indica que l'etiquetatge no els proporciona una "informació clara" perquè "molts termes són difícils d'entendre", mentre que el 6,6% assegura comprendre'ls.

Segons l'estudi de la FEN presentat aquest dimecres, només un 32,9% dels consumidors espanyols reconeix consultar l'etiquetatge sempre o gairebé sempre, mentre que un 45,6% ho fa ocasionalment, un 11,8% sol amb certs productes i un 9,7% assegura no llegir-les mai.

No obstant això, tres de cada quatre admeten que la informació de l'etiquetatge els influeix molt (21,1%) o bastant (53,6%) en fer la compra, mentre que un 16,5% expressa preocupació per la falta d'informació útil a les etiquetes.

Amb tot, l'atenció que es presta a les etiquetes varia segons el tipus de producte, ja que els consumidors es fixen més en l'etiquetatge dels productes nous o desconeguts (74,8%), seguits d'aliments envasats (63,7%) i aliments processats o ultra processats (57,6%).

En canvi, presten menys atenció als aliments percebuts com a saludables (29,3%), "probablement a causa de la confiança en la seva qualitat percebuda", segons revela l'estudi.

El principal criteri és el preu

Finalment, l'informe conclou que a l'hora de fer la compra, els factors més valorats per les famílies espanyoles amb fills són el preu (65,6%) i aspectes nutricionals (60,8%); el sabor (46,4%); la recomanació de professionals de la salut (20,7%); la marca (18,1%); la conveniència (15%); la sostenibilitat (10,7%) i les recomanacions d'altres usuaris (5,8%).

L'estudi revela que "les dones amb un alt poder adquisitiu i nivell formatiu són els qui més llegeixen les etiquetes, mentre que els joves són els que menys ho fan", destacant sobre els últims que els motius passen per "la percepció que no els aporta informació rellevant per a la seva alimentació, a més de la mida de la lletra i la manca de temps."

Rosaura Leis, presidenta de la Fundación Española de la Nutrición, va recordar que "és crucial tenir una educació nutricional més gran i proporcionar informació més transparent i accessible per empoderar els consumidors".

Per la seva banda, Fernando Fernández, president executiu del Grupo Gallo, va apuntar que és "fonamental" que els consumidors puguin entendre fàcilment la informació nutricional i els ingredients dels productes que adquireixen. "Nosaltres ja estem duent a terme aquest esforç, implementant etiquetes més transparents i comprensibles," va assenyalar el directiu del grup fabricant de pasta.