L'efecte papallona, que suposa que "si una papallona aleteja a Sri Lanka pot provocar un huracà als Estats Units", es pot aplicar perfectament a Alibaba. El descomunal marketplace xinès és una víctima indirecta del conflicte entre Israel i Hamas, perquè els atacs dels hutíes als mercants que naveguen pel mar Roig com a resposta a l'actuació de l'exèrcit israelià està encarint de forma descontrolada els nolis des de la Xina.

Així, transportar un contenidor ple de samarretes, retoladors, sandàlies i altres foteses costa avui gairebé el doble que fa dos mesos. El preu mitjà dels contenidors gairebé s'ha duplicat en els dos mesos d'abril i maig, en concret han pujat un 88%. De fet, les tarifes d'arrendament de contenidors se n'han encarit 2,5 només el mes de maig, segons el web C Logística, que cita una enquesta realitzada per Container xChange, un mitjancer en l'àmbit mundial del transport marítim a través de contendores.

El broker de contendores conclou que el 75% dels comerciants de contenidors i les empreses d'arrendament enquestades confirmen un mercat més ajustat i informen de preus "extremadament alts per als contenidors de 40 piulis d'altura a la Xina". Segons les dades oficials, els preus mitjans dels contenidors 40 HC (high cube) a la Xina han augmentat un 17% el maig en comparació amb abril.

Els contenidors aptes per a càrrega de 40 peus high cube a Shanghai tenien un preu de 2.158 euros a l'abril, mentre que aquests preus van pujar a 2.530 euros el maig de 2024 (a 22 de maig de 2024). Uns preus que estan en ple ral·li de preus des de novembre de 2023, coincidint amb els atacs hutíes al mar Roig com a resposta a la guerra de Gaza i els atacs d'Israel.

Els clients tenen percepcions molt diferents dels preus dels contenidors. "Encara que les xifres en l'àmbit mundial mostren un preu mitjà de contenidors menor, el mercat està experimentant preus de contenidors molt més alts a la Xina, arribant a 3.200 dòlars en la setmana 21 per a contenidors de segona mà de 40 peus high cube. Estaven al voltant de 1.700 dòlars en març-abril de 2024. Això és un augment del 88% en el preu de contenidors aptes per a càrrega de 40 peus HC", puntualitza un client de Container xChange des de la Xina.

Aquest desenvolupament reflecteix clarament l'impacte de les desviacions al mar Roig al mercat de contenidors de segona mà a la Xina, ja que la percepció de risc per treure els contenidors d'aquest país augmenta persistentment mes rere mes.

Més aranzels internacionals

A més, la Unió Europea està considerant implementar aranzels d'importació per contrarestar els subsidis a la indústria de vehicles elèctrics (VEU) de la Xina. De manera similar, els Estats Units i altres països s'estan enfocant cada vegada més en reduir les importacions de cotxes elèctrics de la Xina. Mèxic i el Brasil també s'estan preparant per a augments d'aranzels i altres restriccions comercials, seguint l'anunci de Washington d'aranzels del 100% sobre els elèctrics xinesos, assenyala el web C Logísitica.

"S'espera que aquesta situació tingui repercussions significatives en el sector del transport marítim, ja que la demanda de vaixells podria disminuir. En resposta, les empreses d'automoció i VEU xineses estan treballant per internacionalitzar els seus processos de fabricació, acoblament i distribució per sortejar aquestes barreres aranzelàries," com per exemple la inversió de Chery en Barcelona per fabricar models d'Omoda i Jaecco. "Ja són visibles els efectes immediats on els fabricants s'afanyen a enviar aquests cotxes elèctrics per evitar aranzels i incerteses futures", assegura Christian Roeloffs, cofundador i CEO de Container xChange.