Aquest any s'ha produït una de frenada en sec del preu dels cotxes: en el primer semestre 2024 ha augmentat un 0,75%, imperceptible si es té en compte el comportament dels últims anys. En els sis primers mesos de l'any 2023, es va encarir un 8%; un 8,1% el 2022; el 4,8% el 2021; el 7,3% el 2020 i el 3% el 2019. La pandèmia, la crisi dels microxips i el canvi tecnològic són el detonador d'una carrera esbojarrada dels preus entre 2019 i aquest 2024, un quinquenni en el qual el cost mitjà del turisme venut a Espanya ha pujat en 5.621 euros, un terç respecte als 17.345 euros a la mitjana del primer semestre de 2019. Així, en el primer semestre del present any s'ha pagat de mitjana a 22.966 euros, sense comptar ni l'IVA ni l'impost de matriculació que han d'abonar els models que emeten més de 120 g de CO₂ per quilòmetre recorregut, segons les dades que maneja Hisenda.
Les dades que té l'Agència Tributària, obtingudes amb l'impost de matriculació, estan molt aferrats al terreny, ja que l'estadística que proporciona es refereix al preu real pagat per cada un dels cotxes venuts a Espanya. Però també, són el fidel reflex del tipus de cotxe que va imperant mes a mes, una cosa que queda patent en observar que el preu dels cotxes fluctua al llarg de l'any. En part, per les ofertes de molts concessionaris que necessites desfer-se del seu estoc per tancar l'any, per la qual cosa posen al mercat les unitats més cares a preus més assequibles. Com les rebaixes de Nadal. Però també per altres factors estacionals, com l'adquisició d'unitats per part del lloguer en determinats preus (especialment a la primavera), amb cotxes de menor preu i cilindrada que redueix el preu mitjà. Per aquesta raó, l'anàlisi es concentra a la mitjana dels preus del primer semestre de cada any, per tenir comparacions homogènies.
Dades de l'INE
Uns resultats que varien notablement dels quals aporta l'Institut Nacional d'Estadística (INE) en l'Índex de Preus de Consum (IPC) que s'obté als concessionaris o analitzant ofertes. No obstant això, per al primer semestre d'aquest any, calculen una pujada del 0,7% dels preus dels automòbils nous, en línia amb les dades que donen les dades de l'impost de matriculació. Però els canvis salten en el mateix semestre d'anys anteriors: pujada de l'1,3% el 2023, segons IPC (davant el 8% de l'AEAT); el 2022, un 6,2% davant un 8,1%; el 2021, un 3,4% contra un 4,8%; en 2020, el 0,5% i el 7,3%, respectivament; i el 2019, un 0,5% sobre el 3%.
A més, l'estadística d'Hisenda aporta unes interessants dades dels preus mitjans de les 20 marques amb més vendes a Espanya (exceptuant el País Basc i Navarra, amb un règim fiscal a part) i dels 20 models més buscats als concessionaris. Encara que, el resultat s'obté amb dades de l'any complet, per la qual cosa recentment s'ha donat a conèixer els de 2023, segon any que es disposa tan curioses xifres. Cosa que permet, no només saber el preu mitjà de totes les unitats venudes per marques i per models, sinó l'evolució respecte a 2022.
Per marques
El 2023 i el 2022, les marques més venudes a Espanya van ser Toyota i Kia i, a partir d'aquí, els llocs han variat entre els dos anys. Si es mesura per com han evolucionat els preus, aquest és el rànquing de les pujades de preus de 2023 en relació amb l'any anterior i, fins i tot, la d'una baixada de preus, segons les dades fiscals d'Hisenda.
Nissan. El fabricant japonès, que ha abandonat recentment la seva producció a Espanya, va vendre l'any passat 22.287 cotxes a un preu mitjà de 24.710 euros, abans d'aplicar els impostos de l'IVA i el de Matriculació. El 2023 registra la pujada més gran de totes les marques, un 13,8%, respecte als cotxes matriculats l'any anterior.
KIA. El preu mitjà dels seus cotxes venuts es va incrementar un 13,2% el 2023, any en què va vendre a Espanya 56.951 turismes a un preu mitjà de 21.893 euros.
Mazda. Increment del 12,2%, amb un preu mitjà de 25.704 euros per als 14.279 cotxes matriculats l'any passat.
Mercedes. La prèmium va pujar un 11,8%, fins a un preu mitjà de 47.183 euros (el més alt de les 20 marques) per als 65.680 cotxes de 2023.
Ford. Apuja els seus preus un 10,2%, fins a una mitjana de 24.285 dels 30.755 vehicles matriculats a Espanya.
Peugeot. Pujada del 8,9%, amb 47.560 cotxes el 2023, a 22.169 euros de mitjana.
Dacia. L'ensenya romanesa va tenir els segons preus més baixos l'any passat, 14.857 euros i va vendre 43.362 cotxes, el preu dels quals va pujar un 8,6% respecte a 2022.
Toyota. El preu mitjà del líder del mercat espanyol, amb 79.100 cotxes venuts, es va incrementar un 8,5%, fins a 22.554 euros.
Volkswagen. Amb un preu de 24.801 euros, va vendre 54.008 cotxes l'any passat, i els seus preus van augmentar un 7,6%.
Citroën. La seva gamma s'encareix un 7,3%, fins a 18.772 euros, a la mitjana dels 35.021 vehicles matriculats el 2023.
Opel. Puja un 5,6%, a 17.823 euros, i va vendre 24.052 unitats.
Skoda. Preu mitjà de 21.407 euros, un 5,2% més que en 2022, i 26.431 cotxes venuts.
Hyundai. Puja el 4,4%, a 20.718 euros i en matricula 49.399.
BMW. Amb un preu mitjà de 39.943, és la segona gamma més cara, amb un augment del 4% i 32.482 cotxes.
Audi. Preu de 36.235 euros, amb una pujada del 2,4% i 32.923 turismes.
Fiat. La gamma més assequible (encara que amb un preu desvirtuat per les seves vendes a les llogateres), 14.526 euros, puja un 1,3%, i ven 23.596 turismes.
Seat. El grup SEAT ha estat el més moderat amb els preus, ja que a la marca SEAT ha pujat un 0,5%, amb un preu de 17.629 euros abans d'impostos, i 52.466 cotxes matriculats.
Cupra. En aquesta línia, el seu preu -26.498 euros- puja un 0,2%, amb unes vendes de 15.371 cotxes a Espanya.
Renault. L'únic fabricant els preus del qual cauen, encara que sigui tres dècimes de baixada, a 2.082 euros i 52.660 euros.
Per models
El Toyota Corolla (en la fotografia) repeteix com el model més venut el 2023 i el 2022, i el Kia Sportage, com el segon. Els restants entren en un ball més accentuat que les marques. Només en 14 casos, estan entre els 20 més venuts en ambdós anys. D'aquests, aquest és el rànquing dels que més s'han encarit. Com en el cas anterior, els preus són sense impostos.
Mercedes GLC. Preu mitjà de 55.408 euros, un 17,5% més que en 2022, i 7.774 de venuts l'any passat
Toyota Corolla. El cotxe més venut s'ha permès un increment del 14,6%, fins a 21.726 euros de mitjana per les 20.034 unitats de 2023.
BMW X1. Els 7.950 cotxes venuts pugen de mitjana un 13,1%, fins a 34.605 euros.
Kia Sportage. El segon model més sol·licitat també és entre els que més pugen, un 12,1%, a 26.992 euros i 15.494 matriculacions.
Renault Clio. Puja un 8,5%, amb 15.818 de venuts a 15.241 euros.
Dacia Sandero. El model més barat del mercat, 13.033 euros, s'ha encarit un 7,2%, amb 25.005 vendes.
Nissan Qashqai. Augmenta el 6,7%, en ven 13.757 el 2023 a un preu de 25.181 euros.
Cupra Formentor. 27.194 euros, un 4,9% més, i 8.817 de venuts.
Hyundai Tucson. 14.520 vendes, a 26.628 euros i una pujada del 4,6%.
Seat Arona. 16.839 euros, pujada del 4,6% i 20.889 matriculacions.
Citroën C3. Puja un 4,6% i ven 10.026 cotxes a 13.526 euros.
Volkswagen T-Roc. 23.323 euros, pujada del 3,3% i 13.346 vendes el 2023.
Fiat 500. Puja un 1,8%, a 15.539 euros, i en ven 16.898.
Audi Q3. 36.774 euros, amb un increment de l'1,3%, ven 9.070 unitats.