La tecnologia ha d’ajudar a l’educació, i ho farà més amb el desplegament de tot el potencial de la intel·ligència artificial, perquè, entre altres aplicacions, proporciona les dades que han de servir per acompanyar millor l’alumne i personalitzar l’educació. Així defensa el paper de la tecnologia en el sector Ramon Eixarch, president de l’EduTech Cluster i CEO de Wiris, que adverteix, tanmateix, que “el punt central és la metodologia”.
Eixarch ha fet aquestes valoracions al tercer debat de FOCUS ON, ‘Aprendre en digital: pot la tecnologia millorar l’educació?’, publicat aquest dimarts, precisament mentre se celebra l’EdTech Congress, el saló del sector que té lloc aquest dimarts i dimecres a Barcelona organitzat pel clúster. Juntament amb Eixarch, han participat en el FOCUS ON Andreu Dotti Boada, CEO i cofundador d'Innovamat, Lourdes Guàrdia Ortiz, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC, i Baptista Borrell, director d’Educació de Seidor.
“Jo crec que el punt central de la transformació serà la metodologia, no la tecnologia. La tecnologia està per acompanyar, per fer més productius els processos”, ha assegurat Eixarch, que defensa l’aplicació de les noves eines amb múltiples finalitats, com per exemple l’acompanyament de l’alumne: “La tecnologia i la dada són inseparables, perquè serveix per veure l'evolució, i amb dades pots acompanyar més fàcilment”.

La productivitat és una altra de les aplicacions: “La IA ens apropa a una productivitat més gran, no només a l'aula, sinó als productors que generen continguts, al professor, que dedica tant de temps a avaluar, etc. Estem en un moment de maduresa a més a més amb una tecnologia molt trempadora, que és la intel·ligència artificial, que dona un moment d'efervescència i s'ha d'aprofitar”.
La personalització també ha de ser un pilar de l’entrada de la tecnologia a les aules, “com som capaços d'adaptar i de personalitzar aquest contingut cap a l'alumne en concret; que fa 15 anys que ho hem estat intentant i avui estem més a prop, estem en una bona posició”, ha afegit Eixarch, que ha destacat el paper de “la IA generativa, que va molt sobre la generació de contingut, sobre com som capaços d'adaptar i de personalitzar aquest contingut”.
La tecnologia fora de l'aula
Com veiem, doncs, una part del paper de la tecnologia i la IA és a l’aula, però una altra part passa fora, en tasques que no són directament educatives. Per exemple “en retallar temps del professor en fer certes tasques rutinàries, en retallar temps de l'escola en la part administrativa, per gestionar certes coses”.
També té un paper important en situacions límit, com una guerra, ha argumentat el CEO de Wiris: “Nosaltres treballem a tot el món i lamentablement quan hi ha situacions de guerra, veiem pujar els nostres contractes, perquè en situació de guerra, quan has de tancar l'escola, quan fas classe online, en aquesta situació de màxima desigualtat, aquí la tecnologia és fantàstica, perquè et permet continuar. Com ens va passar a tots durant la Covid”.
Vist tot el potencial de la tecnologia i la IA, Eixarch ha passat revista també al sector, que es concentra en l’EdTech Cluster: “Les empreses del clúster estan fent els deures, la gent està avançant, està fent proves, ja hi ha en el nostre ecosistema companyies petites que la proposta de valor està pivotant al voltant de la IA i per tant crec que l'ecosistema català i espanyol està en bona forma”.

Tot i els avantatges, no tot el que envolta la tecnologia i la intel·ligència artificial és positiu. L’ús de les dades aixeca suspicàcies: “Som conscients que tenim unes dades molt sensibles, tenim dades crítiques sobre gent, molt privades, especialment els que estan amb menors”, ha admès Eixarch, però ha afegit que “podem estar tots tranquils” perquè els estàndards de seguretat i protecció són molt alts.
El debat ha acabat parlant dels reptes del sector. El president del clúster ha apuntat a l’FP: “El gran repte que tenim ara mateix, a nivell espanyol, és una transformació molt radical de la formació professional. Aquí hi ha una gran oportunitat i gairebé un deure, perquè estem esmerçant molts esforços que acaben a l’aigüera, portant molta gent cap a la universitat quan no necessàriament fa falta”. Això sí, creu que l’administració “està entomant el repte” perquè està dedicant ja recursos a potenciar l’FP.
Pots veure el debat complet a continuació: