Espanya segueix la cua de l'electromobilitat en comparació amb els països europeus. Segons l'indicador global d'electromobilitat de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), Espanya només va créixer 0,6 punts en el primer trimestre de 2023, fins a assolir els 11 punts sobre 100. Per contra, el conjunt de països europeus milloren 1,3 punts de mitjana i tanquen els primers tres mesos de l'any amb una valoració de 23,8 punts.
D'aquesta manera, segons el baròmetre elaborat per l'organització, que valora la penetració dels vehicles electrificats i la instal·lació d'infraestructures de recàrrega d'accés públic respecte a l'objectiu per a 2030, Espanya s'està quedant a la cua d'Europa en electromobilitat i ampliant la bretxa amb la resta de països.
Anfac assenyala que fa falta un context favorable entorn del vehicle electrificat i destaca l'evolució de Portugal, que "gràcies a les mesures en matèria d'incentius fiscals i d'impuls a la infraestructura de recàrrega d'accés públic" ha experimentat un creixement d'1,9 punts. Un augment amb què assoleix els 21,5 punts, apropant-se a la mitjana de països europeus (23,8) i allunyant-se de les últimes posicions.
Les primeres posicions les ocupen Noruega (103,5), els Països Baixos (59,5), Alemanya (34,3), França (27,7) i el Regne Unit (26,2). Per sota de la mitjana dels 27 països de la Unió Europea, es troben Portugal, Itàlia (12), Espanya, Hongria (9,7) i la República Txeca (8.3).
Quant a l'indicador nacional, les comunitats autònomes que presenten més creixements són La Rioja (1,3 punts), Madrid (0,9) i Navarra (0,9), mentre que les regions a la cua nacional no han millorat les seves xifres respecte a períodes anteriors. Madrid, Navarra, Catalunya i les Illes Balears ocupen el podi de l'electromobilitat i compten amb més puntuació que la mitjana registrada pel país.
Els vehicles electrificats no acaben d'enlairar
L'organització de fabricants assegura que Espanya avança lentament en matèria d'electromobilitat i que els vehicles electrificats no s'acaben d'enlairar al mercat. Anfac assenyala que a aquest ritme no s'aconseguiran els objectius fixats per a 2023 en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència marcats pel Govern espanyol, que fixen a 250.000 vehicles electrificats per a aquest any.
Segons assegura l'associació, atesa l'evolució del mercat electrificat, que en el primer trimestre només van matricular 25.447 unitats, tancaria l'any entorn de les 100.000 matriculacions. D'aquesta manera, Espanya va assolir el passat trimestre una valoració de 17,4 punts a l'indicador de penetració de vehicle electrificat, la qual cosa representa un creixement de 0,5 punts respecte al període anterior.
Amb aquesta puntuació, Espanya es col·loca com la penúltima del rànquing, amb valors de prop de 20 punts per sota de la mitjana europea. Al contrari, destaca l'evolució de països com els Països Baixos (4,9 punts), Portugal (3,2 punts) i França (2,2 punts), que lideren la millora europea del primer trimestre de 2023.
Respecte al context nacional, Madrid es manté liderant el rànquing amb un total de 27,6 punts sobre 100, per sobre de la mitjana nacional. Navarra i Catalunya també se situen als llocs de cap, amb 20,7 i 19,5 punts respectivament. Malgrat les grans diferències en l'avenç en l'electrificació del mercat per comunitats, destaquen les millores observades en l'últim trimestre a La Rioja i la Comunitat Valenciana.
Quant a la infraestructura de recàrrega, s'ha produït un creixement de 2.115 nous punts, un dels creixements trimestrals més grans recollits per Anfac, i ja sumen un total de 20.243 punts de recàrrega a tot Espanya. Tanmateix, l'augment registrat en aquest període és insuficient per assolir l'objectiu marcat per l'associació de 45.000 punts de recàrrega d'accés públic, més "realista", diuen, que els 80.000-100.000 establerts pel Govern espanyol per a aquest any.
Tot això sense comptar els 6.475 punts de recàrrega que es troben fora de servei per "dificultats administratives", a causa que no s'han pogut connectar a la xarxa de distribució o per trobar-se en mal estat. Espanya va registrar una valoració de 4,5 punts sobre 100, amb un creixement de 0,6 punts, inferior al registrat per la mitjana europea, que assoleix 10,6 punts després de millorar en 1,3 punts.
La majoria dels punts públics són de recàrrega lenta
Un altre dels motius que assenyala Anfac com a causa que Espanya encara estigui lluny de col·locar-se com un dels països amb els deures fets en matèria d'electrificació és que la major part dels punts de recàrrega són de baixa potència. Així, encara que el total de punts de recàrrega ha augmentat, la majoria (1.537) dels punts públics són de càrrega lenta (màxim 22 quilowatts), representant el 73% dels nous punts a la xarxa pública actual.
No obstant això, la xarxa de recàrrega ràpida o ultraràpida, vinculada a potències superiors 150 kW, ha crescut fins a assolir els 801 punts d'accés públics en total, dels quals sobre el 85% són projectes de fabricants d'automòbils. El director general d'Anfac, José López-Tafall, ha indicat que els fabricants i les marques d'automoció estan liderant l'esforç per complir els compromisos i objectius de descarbonització i emissions establerts per la Unió Europea.
"Tanmateix, les dades registrades en el baròmetre d'electromobilitat d'Anfac dels tres primers mesos de l'any tornen a revelar que el ritme és molt lent i que Espanya es queda enrere", ha destacat el directiu d'Anfac. "Aquesta lenta evolució ha de revertir-se si volem que la mobilitat zero emissions al sector de l'automoció a Espanya enlairament i arribar a ser un hub de la nova electromobilitat", ha afegit.
En aquest sentit, López-Tafall proposa diverses solucions: millorar l'eficiència dels plans d'ajuda; accelerar el ritme de desenvolupament d'infraestructura de recàrrega pública i crear un model per a la seva governança i establir un marc fiscal que ajudi els ciutadans i empreses a apostar per la nova mobilitat. "Si l'impuls de l'electromobilitat és un compromís d'Estat, i les dades ens diuen que anem lents, hem de reaccionar ràpid", conclou.