La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, ha lamentat que es trobin en el "mateix punt que fa mesos" respecte a l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat, i ha instat a la Generalitat a "moure fitxa en aquest sentit". Durant la seva intervenció en la posada en servei del tram de l'A-27 entre Valls i Montblanc (Tarragona), la ministra en funcions ha assegurat que el govern espanyol analitzarà les propostes de Foment per a l'Aeroport de Barcelona, però ha indicat que encara no ha pogut "veure l'informe ni analitzar-ho".

En aquesta línia, Sánchez ha defensat que la diversitat de propostes per al futur de l'Aeroport "denota la necessitat i el desig de la societat civil que l'Aeroport de Barcelona sigui un hub intercontinental". Segons ella, buscaran "la millor opció per a la compatibilitat de l'Aeroport i el territori, però sense perdre de vista la compatibilitat amb el medi ambient i els veïns".

"Projecte prioritari per encarar el futur de Catalunya"

Per la seva part, la primera tinent d'alcalde de Barcelona, Laia Bonet, ha agregat després de les declaracions de Raquel Sánchez que l'Ajuntament de Barcelona analitzarà les propostes que hi hagi sobre l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona, després que Foment del Treball hagi plantejat aquest dilluns ampliar-lo per sobre de la Ricarda. Preguntada per aquesta qüestió, Bonet ha respost que "no es pot valorar improvisadament" la proposta i ha recordat que des del consistori han impulsat un grup de treball d'experts en matèria d'infraestructures. "S'analitzaran les propostes que hi hagi en aquest tema o en qualsevol altre", ha apuntat Bonet, que ha insistit a no valorar de manera improvisada una proposta en concret.

En aquesta línia, la portaveu del PSC, Èlia Tortolero, ha avaluat "molt positivament que es parli d'un projecte de país" davant de la proposta de Foment del Treball. Preguntada sobre la qüestió, ha considerat el projecte com a "prioritari per poder encarar el futur de Catalunya", i ha assegurat que es tracta d'una infraestructura de país. El PSC espera "poder treballar en quin és el futur de l'Aeroport de Barcelona", seguint l'acord sobre els pressupostos de la Generalitat per a 2023, en el qual van pactar amb ERC crear una comissió per estudiar el model aeroportuari de Catalunya, que encara no s'ha format.

Ampliació de l'Aeroport

La Comissió per a l'Ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat impulsada per Foment del Treball ha plantejat aquest dilluns allargar la tercera pista de la infraestructura 840 metres per sobre de la Ricarda, "preservant la biodiversitat subaquàtica" i l'espai natural, ha explicat el president de la comissió, Lluís Moreno, en la presentació de les conclusions assolides a la seu de la patronal catalana.

La proposta preveu la construcció d'una estructura d'uns 300 metres de llarg per uns 200 d'ample sostinguda per pilons de 55 metres, un sistema "semblant al plantejat en la pista a sobre del mar, però la longitud dels pilons molt més curta". Amb això, vol aconseguir que la pista assoleixi els 3.500 metres de longitud i englobi el 100% de la càrrega màxima de pagament, mentre que la proposta d'Aena "quedava curta i perdia el 2%" d'aquesta, ha comparat Moreno.

La Comissió ha xifrat el cost estimat en "uns 100 o 200 milions d'euros" més que els 263 milions d'euros de la proposta que plantejava Aena per ampliar l'esmentada pista 500 metres.