El fins ara president de Renfe, Raül Blanco, ha comunicat aquest dimarts la seva dimissió en el càrrec per "motius personals". La decisió, que ja ha estat comunicada davant del Ministeri de Transports, es farà efectiva el 14 de gener. Llicenciat en Economia per la Universitat de Barcelona i Postgrau en Desenvolupament Local i Regional a la Universitat de Barcelona, Blanco es deslligarà a partir de llavors de l'àmbit públic per fer el salt al sector privat. El nou president de l'empresa pública serà Álvaro Fernández, fins ara secretari general de Mobilitat Sostenible i home de la confiança del ministre Óscar Puente.
Blanco va assumir el càrrec el febrer de 2023 després de la dimissió d'Isaías Táboas, que va presentar la seva dimissió després dels errors de disseny dels trens per a Cantàbria i Astúries. El fins ara president de Renfe va ocupar anteriorment el càrrec de secretari general d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa (Pime) en el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme i entre 2018 i 2022 va ser un dels principals suports de la llavors ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, participant en el disseny dels programes Perte per activar els fons de recuperació Next Generation.
Reducció de pèrdues i internacionalització
En els dos anys transcorreguts des que va assumir la presidència de Renfe, s'han estabilitzat els comptes de l'empresa, que ha reduït les seves pèrdues des de 123,4 milions d'euros el 2023 a 20 milions l'any passat, un 83% menys. L'ebitda (benefici brut d'explotació abans d'amortitzacions i interessos) va créixer el 2024 un 28% respecte a l'exercici anterior, fins a assolir els 450 milions d'euros.
Aquests resultats "mostren la capacitat de Renfe per ser rendible en un entorn d'intensa i creixent competència en l'àmbit nacional i, també, com la internacionalització es consolida com un dels vectors de creixement més rellevants als pròxims exercicis". Blanco també ha impulsat la dimensió exterior de Renfe que, després de la creació el 2023 de Renfe Proyectos Internacionales, ja és present en més de 10 països.
A més, s'ha avançat en la modernització gràcies al canvi dels equips de direcció amb l'arribada de perfils professionals independents i paritaris als consells d'administració del grup, i amb la millora de les normes de transparència al si de l'empresa. Renfe acaba aquesta etapa "en el camí per tenir resultats positius a partir de 2025 i preparada per ser una de les grans d'empreses espanyoles globals en l'àmbit de la mobilitat durant els pròxims anys".
Trajectòria professional
Anteriorment, va exercir els llocs de director de Desenvolupament Econòmic i Ocupació a l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, gerent d'Estratègia Industrial en la Direcció General d'Indústria de la Generalitat de Catalunya i cap del Servei d'Estudis i Publicacions del CIDEM, Departament de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya.
En l'àmbit docent, ha impartit classes en el Centre d'Estudis Internacionals de la Universitat de Barcelona i a les facultats d'Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili i de la Universitat de Barcelona. Així mateix, ha col·laborat en cursos i seminaris en altres centres nacionals i internacional.