El president de Renfe, Raül Blanco, ha reconegut aquest dijous en un col·loqui en el Col·legi d'Economistes de Catalunya que, entre els serveis que ofereix la ferroviària pública, "el servei comercial (Alta Velocitat), encara que tingui menys passatgers, genera més marges i més ingressos que el servei públic (Rodalies i trens regionals). Amb tot, i malgrat que ha reconegut la necessitat de "millora", ha tret pit dels índexs de puntualitat de Rodalies, d'un 93% segons indicadors oficials, "per sobre de Londres, Milà, Oslo o Lisboa", i també del 7,7 sobre 10 de satisfacció amb el servei que mostra l'enquesta oficial catalana del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO).

L'acte ha arrencat amb una amable presentació del Col·legi recollint l'ampli currículum de Blanco, tant en els seus anys en la Generalitat com en el seu salt a Madrid com a secretari general d'Indústria del govern espanyol abans de convertir-se en president de Renfe, la seva "col·lecció de corbates estampades" ("avui porto la de Renfe", ha respost Blanc) i la seva passió pel bàsquet i pel rock and roll. Després, Blanco ha volgut posar en relleu l'aposta per la internacionalització de Renfe. No en va, unes hores abans havia inaugurat el trajecte entre Barcelona i Lió en la que és la primera línia d'alta velocitat de Renfe que opera a França, amb una sortida a les 8:22 hores que transportava a 240 passatgers. "S'han venut ja 43.000 bitllets entre Espanya i França, un pas més cap a la internacionalització de Renfe", ha defensat Blanc.

 

 

De cara a 2024, Raül Blanco espera completar la connexió entre Espanya i París, per a la qual cosa ha demanat "reciprocitat" a les autoritats franceses, "que ens posin les mateixes facilitats que Espanya ha posat a les companyies franceses", ha dit, amb referència a les línies franceses que operen a Espanya, com Ouigo, de l'estatal SNCF, i donant a entendre que no està sent igual de fàcil per a això. "El nostre país ha liberalitzat pràcticament tots els seus sectors i ho ha fet més de pressa que altres països". Al sector ferroviari, ha entrat SNCF i volem tenir les mateixes condicions. Avui, per primera vegada, un maquinista de Renfe circula per territori francès. Volem sumar el tren a París el 2024, un tren de l'esport que serveixi per als Jocs Olímpics," ha desenvolupat.

En la seva defensa per la internacionalització de la companyia, Blanco ha repassat també les inversions de Renfe en el Canadà, els Estats Units (el desenvolupament de l'Alta Velocitat Dallas-Houston) i l'Aràbia Saudita, amb un corredor fins a la Meca que acumula mig milió de passatgers mensuals de mitjana, amb puntes de 800.000 pel Ramadà. La liberalització del mercat, ha defensat Blanc, fa que Renfe "passi de ser un operador únic a líder del mercat". "La liberalització afecta menys en el servei públic de Rodalies i Mitja Distància, però més en els serveis comercials, que són els que menys viatgers tenen, però més ingressos i més marge ofereixen la companyia. En liberalitzar, has de ser més eficient perquè el marge es redueix", ha defensat. "Has d'oferir preus competitius, incomparables amb altres països, i oferir un bon servei, i això és bo per a l'economia", ha desenvolupat Blanc. "Si no ens internacionalitzem, no competim en igualtat de condicions amb altres operadors", ha defensat Blanc.

Quant a Rodalies, Blanco ha tirat una mica pilotes fora pels problemes d'infraestructures, "no és per desviar el focus, però és responsabilitat d'Adif", i ha defensat les inversions en marxa, "no hi ha diferències entre Catalunya i altres regions", i els 110 trens aprovats per ser produïts i enviat a la xarxa catalana de Rodalies, de la mà d'una inversió de més de 1.700 milions d'euros. Fa unes setmanes, la Cambra xifrava en 2.325 milions d'euros fins a 2030 i 5.600 fins a 2040 les necessitats d'inversions estatals en Rodalies per pal·liar els problemes actuals.

Els trens de mercaderies, assumpte pendent

Durant el torn de preguntes, a Blanco li ha tocat respondre algunes preguntes una mica incòmodes, referides sobretot al mal estat del transport ferroviari de mercaderies, que en part s'ha de reparar amb un corredor mediterrani, del qual els assistents han advertit un risc de "col·lapse". "Assumeixo la responsabilitat", ha dit Blanc, sobre el baix índex de transport de mercaderies amb tren, així com ha convidat els empresaris a utilitzar-lo més. "No és que no vulguem fer-ho, és que les dificultats són moltes", ha replicat Ignasi Sayol, president de Pimec Logística. "A partir de 500 quilòmetres, és ineficient a Espanya utilitzar el transport ferroviari de mercaderies".

En una de les últimes preguntes dels torns s'ha donat la curiosa situació que ha pres la paraula el recentment nomenat director general d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, Ricard Martínez, "encantat", li ha llançat, missatge que ha recollit amb elegància i astúcia Blanc per respondre: "La Generalitat no m'ha trucat des de febrer". El degà del Col·legi d'Economistes, Carles Puig de Travy, ha celebrat "que la Renfe i la Generalitat es coneguin", apuntant a possibles trobades que facilitin les millores de la xarxa ferroviària. De nou, la picabaralla política colant-se de passada en un acte econòmic i apuntant la importància d'una bona sintonia entre colors polítics d'administracions autonòmiques i estatals per executar les inversions.