La previsió és que es venguin aquest any 2.129.500 milions de turismes de segona mà, un màxim des que hi ha dades i el tercer any que se supera la barrera dels 2 milions, assolits en 2018 i 2019, segons les dades de la consultora MSI especialitzada en el mercat de l'automoció. En cas de complir-se, superarà els 2,1 milions de 2018 per uns 30.000 turismes i incrementarà les vendes un 9,3% respecte a l'any passat. José Manuel López, director comercial de l'empresa analista de mercats, matisa que és un creixement "antinatural" empès pel desastre de la DANA.

MSI assenyala, amb dades de la DGT, que es porten atesos de baixa 62.000 cotxes, encara que Tráfico calcula que els cotxes afectats (el 98% inservibles) ronden els 120.000. No obstant això, López ressalta que la DGT parla de "xifres provisionals", ja que s'han detectat errors de cotxes que s'han donat de baixa i continuen circulant perfectament. Però el seu efecte s'ha deixat notar en les estadístiques. De gener a octubre, les vendes de turismes de segona mà creixien un 8,2% i en un sol mes, s'ampliava al 9,2% gràcies a l'estrebada de les vendes a la província de València, un 22,1%, i el 23,2% a Castelló. A Alacant, encara que es limita al 2%, supera la mitjana nacional.

I al desembre, la pujada serà novament inflada, segons apunta el director comercial de MSI amb les dades 20 de novembre, superant en més de 25.000 turismes les vendes de desembre de l'any passat, 186.260. Però no només la DANA està estirant les vendes de l'últim mes de l'any; també hi ha un augment de les automatriculacions (compres dels mateixos concessionaris per revendre'ls com a quilòmetres zero o per a serveis com a vehicle de substitució) i que el mes té 3 dies laborals més que el desembre de l'any passat. Un efecte determinant al sector, perquè per cada dia que obre el concessionari, augmenten les vendes.

2025

Però aquesta estrebada dels últims dos mesos suposa, en certa forma, un avançament de les compres, i per això MSI creu que la pujada es moderarà l'any vinent entorn del 2%, uns 40.000 turismes més, fins als 2,17 milions de turismes de segona mà, davant l'increment de 182.000 cotxes de 2024 en relació amb 2023.

Però més enllà de la importància del creixement d'aquest any, el mercat de segona mà espanyol està molt poc desenvolupat en comparació amb els altres grans mercats europeus, més propensos a substituir els seus cotxes als 4 o 5 anys, per evitar la devaluació, davant els 10, i més anys, d'Espanya. MSI calcula que els 2024 es vendran alguna cosa més de 27 milions de turismes de segona mà entre Alemanya, França, Regne Unit, Itàlia i Espanya, dels quals tan sols corresponen el 7,9% a transaccions realitzades pels espanyols. Un percentatge que s'elevarà 4 dècimes aquest any, però que es mantindrà inalterat el 2025.

Una pujada que s'explica, com queda apuntat, pel creixement atípic derivat de la DANA. En el conjunt dels cinc grans mercats, les vendes creixeran el 2024 el 4,7%, segons els càlculs de MSI; amb el 9,3% d'Espanya al capdavant, seguida d'Alemanya (7,8%), França (0,7%), Itàlia (6,2%) i el Regne Unit (2,8%). Però de ser correctes les previsions de MSI, les aigües tornaran al seu curs l'any vinent, quan les vendes augmentaran l'1,5% de mitjana als cinc grans mercats europeus, amb un 3,8% al Regne Unit, el 3% a França, el 2,4% a Alemanya, l'1,9% a Espanya i un descens del 4,5% a Itàlia.

Però l'escàs volum no és l'única diferència del mercat de la segona mà espanyol. Més de la meitat dels turismes utilitzats venuts aquest any, el 57%, superen els 10 anys, seguit de les unitats fins a cinc anys, que sumen el 26%, i un 17% els turismes de 6 a 10 anys. Però l'any vinent, els més antics tornaran a guanyar terreny, a prop de mig punt, encara que lluny del 58,4% de 2023.

L'interès per cotxes més joves és una de les principals novetats d'aquest any, en part per l'escassetat d'aquests models el 2023 i 2022, per la crisi dels microxips. El segment de menys de 5 anys ha crescut un 10,6%, un 17,9% els de 6 a 10 anys i un 6,5% els de més de 10 anys. Per a l'any vinent, la tendència es manté. Segons MSI, els més moderns augmentaran les seves vendes el 10,1%, els de 6 a 10 anys, el 13,2% i els majors de 10 anys, el 2,8%.

Segons l'opinió de José Manuel López, s'està produint, en canvi, estructural del mercat, amb l'aparició de nous compradors de cotxes de segona mà que abans optaven pels acabats de matricular i que busquen unitats seminoves, però més barates que els models acabats de matricular. Encara que l'interès per turismes vells i molt vells es manté, perquè a partir de certa edat, el preu es congela. És factible que es pugui comprar un cotxe de 15 anys per 2.000 euros i revendre'l dos anys després per 1.700-1.800 euros.

Respecte al preu, aquest 2024 s'ha compaginat l'increment de les vendes amb la moderació. Al novembre, la mitjana del total de turismes traspassats s'ha col·locat en 12.949 euros, un 1,5% més que fa dotze mesos, i en el cas dels que superen els 8 anys, el cost va ser de 10.106 euros, amb un increment del 4,5%.