El ministre d'Inclusió i Seguretat Social, José Luis Escrivá, confia en què els ingressos aconseguits a través del Mecanisme d'Equitat Intergeneracional (MEI) que aniran destinats a engreixar-se el Fons de Reserva de les pensions, l'anomenada guardiola, acumularà uns 120.000 milions d'euros, que s'aniran desemborsant entre principis de la dècada de 2030 i fins als primers anys de 2050 perquè el sistema afronti les tensions financeres derivades de les jubilacions dels 'baby boomers'. El Consell de Ministres, reunit amb caràcter extraordinari, ha aprovat aquest dijous la segona fase de la reforma de les pensions, que preveu pujades de bases màximes i de cotitzacions, millores a les pensions mínimes i l'establiment d'un model dual per calcular la pensió, que donarà opció a elegir entre els últims 25 anys cotitzats o 29 anys, descartant en aquest cas els dos pitjors. La reforma, acordada amb CCOO i UGT i rebutjada per CEOE, s'ha aprovat com a Reial Decret-llei, encara que el ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivá, s'ha obert a tramitar-la com a projecte de llei en el Congrés perquè els diferents grups parlamentaris puguin negociar la introducció d'esmenes.
Aquesta segona pota de la reforma de pensions, que ha estat negociada amb Brussel·les, va aconseguir l'aval d'Unidas Podemos després que Escrivá retirés una de les mesures més polèmiques: l'ampliació del còmput del càlcul de la pensió de 25 anys a 30 amb la possibilitat de treure els dos anys amb menors bases de cotització. L'aprovació del segon paquet s'hauria d'haver aprovat abans del 31 de desembre, ja que està vinculat al quart desemborsament de fons europeus corresponent al segon semestre de l'any passat. Es completa així el paquet total de canvis en el sistema de la Seguretat Social adoptats en aquesta legislatura i recollits en el Pla de Recuperació.
La portaveu del govern espanyol, Isabel Rodríguez, ha assegurat que el govern espanyol està "molt satisfet" amb aquesta reforma, en tant que el ministre Escrivá ha subratllat que aquesta norma "culmina la modernització" del sistema de pensions i suposa un "reforçament extraordinari" del primer pilar de l'Estat de Benestar. "Són 11 milions de persones que són pensionistes en aquest moment i als quals estem traslladant un missatge extraordinàriament potent que les seves pensions no només estan garantides, sinó que, amb un marc extraordinàriament robust de sostenibilitat, ho estaran de forma indefinida", ha ressaltat Escrivá.
La nova reforma de les pensions suposarà un increment de gairebé 20.000 euros en la futura jubilació dels treballadors de 25 anys i de gairebé 5.000 euros en empleats que es jubilin el 2027, segons les projeccions del Ministeri. El Departament que dirigeix Escrivá estima que la reforma implicarà un "substancial" augment de la pensió, en bona mesura per la progressiva pujada de la sobrecotización que estableix el Mecanisme d'Equitat Intergeneracional (MEI), que passarà del 0,6% a l'1,2% el 2029.
Davant les advertències de la CEOE, Escrivá ha negat que aquesta reforma vagi a posar en risc "en cap cas l'extraordinària" evolució de l'ocupació, amb gairebé un milió de llocs de treball més que en prepandèmia i un primer trimestre de l'any que presentarà xifres rècord, amb entorn de 250.000 llocs de treball més. Aquestes són algunes de les principals mesures que recull la segona pota de la reforma de pensions, segons el resum d'Europa Press.
Model dual per determinar la quantia de la pensió Podrá calcular-se o amb els últims 25 anys cotitzats o amb 29 anys de cotització, dels quals es podran excloure els dos pitjors, per la qual cosa a la pràctica el còmput en aquest segon cas serà de 27 anys. Aquesta nova opció s'anirà introduint de manera progressiva, des de 2027 a 2038, any en què ja quedaran completament desplegats els 29 anys (menys dos). Fins a 2040 podrà elegir-se entre aquesta opció i els últims 25 anys, mentre que entre 2041 i 2043 l'opció de 25 anys anirà pujant a raó de sis mesos per any, des de 25,5 anys el 2040 a 26,5 anys el 2043, podent elegir-se entre aquest període o els 29 anys (menys els dos pitjors). A partir de 2044 ja no es podrà elegir i la pensió es calcularà amb 27 anys efectius de cotització (29 anys menys els dos pitjors). D'ofici, mentre existeixin les dues alternatives, la Seguretat Social sempre aplicarà la més avantatjosa per al treballador.
Quota de solidaritat. S'estableix una cotització per a la part del salari que no cotitza per superar la base màxima de cotització. Aquesta serà de l'1% el 2025 i anirà augmentant un ritme de 0,25 punts per any fins a arribar al 6% el 2045 (5% a càrrec de l'empresa i 1% a càrrec del treballador).
Mecanisme d'Equitat Intergeneracional (MEI). L'actual sobrecotización del MEI, del 0,6%, pujarà fins a l'1,2% el 2029, a un ritme d'una dècima per any i amb la següent distribució: 1% a càrrec de l'empresa i 0,2% a càrrec del treballador. Aquesta sobrecuota es mantindrà en l'1,2% de 2030 a 2050 i podrà augmentar de manera automàtica si la despesa en pensions sobrepassa el 15% del PIB.
Bases màximes. Pujaran anualment amb l'IPC al que se sumarà un quantia fixa d'1,2 punts entre 2024 i 2050. Això implicarà un augment acumulat del 38% fins a 2050. El govern espanyol avaluarà cada cinc anys en el marc del diàleg social la pujada de les bases màximes de cotització i remetrà un informe a la Comissió del Pacte de Toledo.
Pensió màxima. Es revaloritzaran amb l'IPC anual més un increment addicional de 0,115 punts percentuals acumulatius cada any fins a 2050, la qual cosa suposarà una alça aproximada del 3%. Es pretén amb ells, compensar en part l'increment de la cotització que suposarà el destopall de les bases màxima. A partir de 2051 i fins a 2065 es produiran increments addicionals perquè al final del període, el 2065, la pensió màxima hagi pujat de manera acumulada un 20%, la meitat de l'augment de les bases màximes i a un termini temporal més gran. A partir d'aquell any es valorarà la conveniència d'assolir un increment total del 30%.
Pujada de les pensions mínimes contributives. S'estableix un senda de convergència de les pensions mínimes contributives per assegurar que, des de 2027, no siguin inferiors al llindar de la pobresa calculat per a una llar composta per dos adults. Així, prenent com a referència l'evolució de la pensió mínima amb cònjuge a càrrec, n'aniran pujant entre 2024 i 2027 de manera progressiva, per sobre de la revalorització mitjana de les pensions, per tant, per sobre de l'IPC. L'objectiu és que la pensió mínima de jubilació contributiva amb cònjuge a càrrec assoleixi almenys el 2027 els 16.500 euros anuals (1.178,5 euros al mes per catorze pagues), un 22% més que ara.
Millora de les pensions no contributives. Creixeran també per sobre de la revalorització mitjana de les pensions, fins a convergir el 2027 amb el 75% del llindar de la pobresa calculat per a una llar unipersonal.
Cobertura de llacunes i bretxa de gènere. Es millora per a les dones i el complement de la bretxa pujarà un 10% addicional a la seva revalorització anual en el bienni 2024-2025.
Fiscalització de la AIReF. L'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) revisarà la reforma a fi que la despesa en pensions no superi el 15% del PIB. Per a això, publicarà i enviarà al govern espanyol, des de març de 2025 i cada tres anys, un informe d'anàlisi sobre com van evolucionant els ingressos. En cas que detecti un excés de la despesa en pensions, es proposarà al Pacte de Toledo mesurades per eliminar-lo via augment de les cotitzacions o una altra fórmula alternativa que elevi els ingressos o redueixi la despesa en pensions o una combinació d'ambdues. En tot cas, es preveu que, si aquestes mesures es retarden en el temps, la cotització del MEI augmenti per compensar dues dècimes parts de l'excés estimat per la AIReF a partir de l'1 de gener de l'any següent i unes altres dues desenes parts en cada un dels anys següents fins que s'adoptin noves mesures del mateix impacte o l'excés de despesa sigui corregit.