El Consell de Ministres ha autoritzat aquest dimarts que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible adquireixi els compromisos econòmics per a les obres dels nous accessos sud, viari i ferroviari al Port de Barcelona, amb una inversió de 730 milions d'euros (incloent-hi els IVA). La Direcció General de Carreteres del Ministeri aportarà 263,8 milions; Adif, 266,34 milions; i l'Autoritat Portuària, 200 milions, informa el Govern en un comunicat.
S'avança així en els tràmits per subscriure el conveni regulador del finançament d'aquestes obres entre Ministeri, Adif, Ports de l'Estat i Autoritat Portuària. L'esborrany del conveni es va aprovar el juny d'aquest any, i el juny de 2023 s'havia aprovat la solució definida en el projecte bàsic encarregat a Adif per a aquesta actuació i els projectes de construcció del qual han estat adjudicats recentment.
Projectes
L'actuació s'ha dividit en dos projectes constructius: El Ministeri és responsable del Projecte 1, per la qual cosa al novembre va licitar el contracte de serveis per redactar el projecte de traçat i construcció per 2,9 milions (IVA inclòs); i Adif és responsable del 2, la redacció del qual es va adjudicar de juny per 9,32 milions (IVA inclòs). El Projecte 1 inclou l'eix viari des del seu inici, des del quilòmetre 0 de la A-2 en ambdues calçades (a uns 1.000 metres al nord-oest de l'enllaç de Cornellà) fins al quilòmetre 0 +510 de l'eix principal.
El 2 inclou l'eix viari des del quilòmetre 0,510 de l'eix principal (abans de l'estrep 1 de l'estructura E10) fins al final d'aquest en el quilòmetre 5,143; l'enllaç amb Zona Franca i Polígon Pratenc; i tot l'eix ferroviari, del quilòmetre 0 al 2,125 (menys l'electrificació i instal·lacions de control, comandament i senyalització de l'anell ferroviari amb inici en el quilòmetre 2,040); i aquest projecte inclou el ramal de connexió amb la instal·lació ferroviària de Can Tunis.