La campanya de la Renda el 2025 ja està a la cantonada. La pròxima campanya per a la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), corresponent a l'exercici 2024, s'iniciarà el 2 d'abril. Per als contribuents més previnguts i aquells que esperen liquidar els seus impostos l'abans possible, l'Agència Tributària ja ha posat a la seva disposició les dades fiscals que consten al seu arxiu per poder corroborar-los. A partir d'aquest dimecres, els interessats poden accedir a revisar-los, per confirmar-los o, en cas de detectar algun error, solucionar-lo.

Aquesta pressa és important per a aquelles persones que volen revisar l'esborrany de la declaració que fa Hisenda de forma automàtica i que el contribuent pot validar en qualsevol moment durant la campanya. El calendari establert per a aquest any determina que es poden iniciar els tràmits el 2 d'abril i que finalitzarà el 30 de juny.

Es pot assenyalar que l'apropiat és revisar sempre les dades, prèviament, i també quan s'accedeixi a l'esborrany. Hisenda deixa clar, en tot moment, que un error a l'esborrany, per molt que s'hagi comès des de l'administració tributària, serà sempre responsabilitat del contribuent. D'allà, la necessitat de revisar sempre qualsevol dada fiscal que consti a l'esmentat document.

L'error és sempre del contribuent

La consulta d'aquestes dades es podrà fer a través de l'aplicació o de la seu electrònica. Per a aquest tràmit, es requereix certificat electrònic, cl@ve o el número de referència de l'esborrany, que es pot sol·licitar, des del passat 12 de març. Amb aquest número de referència, el contribuent podrà gestionar els serveis d'aquesta campanya i de les anteriors. Si ja tenia aquest identificador en ocasions anteriors, se n'haurà d'obtenir un de nou. Hisenda ho especifica: el contribuent ha d'accedir a la seu electrònica i dins de l'apartat les "Gestions destacades" de Renda, fer clic en "Servei de tramitació esborrany /declaració (RENDEIX WEB). A la següent pantalla on indica "Identifica't amb" ha de prémer en "Certificat o DNI electrònic" i selecciona la teva signatura electrònica per identificar-te.

Després de la identificació, cal seleccionar el tipus d'actuació: en nom propi o com a representant legal d'algun contribuent -un pas concret per a gestors i administradors, per exemple- i s'accedeix als serveis disponibles de l'expedient sol·licitat.

Finalment, per tramitar la declaració, l'usuari ha de seleccionar "Esborrany/Declaració (Rendeix WEB)". En cas d'apreciar algun error, l'Agència Tributària permet corregir-lo: si ja existeix una declaració presentada i desitges modificar-la, prem "Modificar declaració presentada". També pots començar una "Nova declaració", incorporant les dades fiscals.

Declaració presencial

Els contribuents no sempre s'animen a fer la declaració telemàticament i basant-se en l'esborrany d'Hisenda. Per això, hi ha la possibilitat de l'atenció telefònica o presencial. A partir del 6 de maig serà el termini per fer la presentació telefònica de la declaració. I des del 2 de juny fins al 30 d'aquell mes, es podrà presentar la declaració a les oficines de l'Agència Tributària.

Aquestes són les dates clau:

  • del 2 d'abril fins al 30 de juny de 2025: presentació per Internet de les declaracions de Renda i Patrimoni 2024.
  • del 6 de maig fins al 30 de juny de 2025: l'Agència Tributària li podrà confeccionar la seva declaració de Renda 2024 per telèfon
  • sol·licitud de cita des del 29 d'abril fins al 27 de juny