L'actualització del compromís de puntualitat de Renfe, pel qual tornarà l'import íntegre del bitllet de l'Ave, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity quan el retard superi els 90 minuts (30 minuts fins ara), començarà a funcionar aquest dilluns vinent, 1 de juliol.

La companyia destaca que el canvi -que contempla tres sistemes de devolució de l'import del bitllet en cas de retards superiors a 60 i 90 minuts- es fa per equiparar-se a la resta d'operadors d'alta velocitat (Ouigo i Iryo) quant a indemnitzacions per demores.

Fins ara Renfe tenia condicions més avantatjoses que les que estableix la normativa en la seva política de reemborsos per retards i adobava el 50% del bitllet d'alta velocitat o afluixa distància quan el retard superava els 15 minuts i el 100% del preu si era major de 30 minuts.

Amb el nou sistema, les compensacions passen a ser del 50% per a retards de més de 60 minuts i del 100% per a aquells superiors a 90 minuts, en les mateixes condicions que estableix la norma general.

A més de la possibilitat de reembors en metàl·lic (o a la targeta bancària) actual, Renfe en suma unes altres dues: la devolució del 200% de l'import al que es tingui dret en funció de la demora, però en punts, als quals ha cridat "Renfecitos", a través de la targeta de fidelització Más Renfe, per utilitzar en altres viatges.

La tercera possibilitat és la compensació en un val de compra per a un altre bitllet, amb la qual el reembors en euros serà l'equivalent al 150% de l'import indemnitzable tant per a retards de 60 minuts com per als superiors a 90 minuts.

Els bitllets comprats abans d'aquest dilluns vinent segueixen sota el compromís del 50 % de reembors amb 15 minuts de demora i del 100 % amb 30 minuts. La compensació per retards, que porta aplicant-se des de 1992, va costar a Renfe 42 milions el 2023, encara que, si tots els viatgers que tenien dret a ella l'haguessin demanat, l'import hauria arribat fins i tot als 60-70 milions d'euros.