Nou de cada deu espanyols van utilitzar internet en els últims tres mesos i la gran majoria, el 79%, es va connectar diàriament. Ho detalla el Panell de Llars de la Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) amb la seva enquesta trimestral, que analitza com s'utilitza internet a Espanya. Aquest 79%, corresponent al quart trimestre de 2022, suposa un punt percentual més que en el quart trimestre de 2021 i fins a 8 punts més que el 71,9% d'espanyols que entrava diàriament l'any 2018.

Encara que entre les persones joves pugui semblar que Facebook és obsolet o en desús, continua sent la xarxa social líder a Espanya, deu punts per sobre d'Instagram, que és de la mateixa empresa. Facebook és utilitzat pel 56,1% d'enquestats, mentre que Instagram, que és de la mateixa empresa, Meta, compta amb un 49,8% d'adhesió. La xinesa TikTok, que és la que més creix, un 5% respecte a l'any anterior, supera per primera vegada Twitter en aquesta enquesta en assolir un 23,6% d'usuaris, dos punts per sobre del 21,8% que arrossega l'empresa ara dirigida per Elon Musk.

 

Ara bé, cap de les xarxes socials (encara que la majoria ofereixen aquest servei) no pot plantar cara a WhatsApp, també de Mark Zuckerberg, en missatgeria en línia i telefonia. Un 93,6% dels enquestats utilitza WhatsApp habitualment per a missatgeria i un 66,8% la fa servir en telefonia i videotrucades. El segueix Instagram, amb un 24,5% d'adeptes a la seva missatgeria i un 6,6% de persones que l'utilitzen per trucar. Facebook, amb un 18,1% i un 5,8%, respectivament, continua sent més utilitzat per comunicar-se que Telegram, que compta amb un 18% de persones que l'utilitzen per enviar-se missatges i un 3,8% per dir-se. Endarrerit queda Skype, utilitzat per un 4,2% per a missatges i per un 7,9% per a videotrucades, encara que en aquest segon sector seria el segon col·locat per sobre d'Instagram.

Mentre que un 83,9% dels usuaris de smartphone fan servir habitualment els serveis de missatgeria,  només un 48,4% reconeix utilitzar les xarxes socials, xifra superior, tanmateix, als que utilitzen el correu electrònic, que agafen un 42,3% dels enquestats. Jocs (20,8%), visionament de vídeos (26,8%) i geolocalització (9,4%) són els altres usos principals dels qui compten amb un smartphone. Un 60% dels enquestats no va enviar SMS, comunicació en desús, i ja hi ha més gent que es diu diàriament per internet (8,5%) que per telèfon fix (6,6%). Un 41,6% no va fer servir el telèfon fix en cap ocasió.