Mòbils i televisors intel·ligents, rellotges i fins i tot anells. Des de fa temps la tecnologia ha anat proliferant en diferents sectors i, en el cas de la moda, és una tendència que també ha anat a l’alça. La roba intel·ligent ja és una realitat i en el cas de Catalunya, han estat diferents les marques que han apostat per crear fibres intel·ligents. Jaquetes, samarretes o mitjons en són només tres exemples. Des de neutralitzar l’olor corporal fins a efectuar notificacions de socors. "La roba intel·ligent ha transformat l'ethos de la moda i Espanya pot aprofitar aquesta tendència per captar l'atenció global. La clau és combinar estil amb funcionalitat, creant peces que no només es vegin bé, sinó que també compleixin un propòsit tangible", explica Jason Adler, enginyer de programari a Repocket.

Tactes suaus, roba transpirable i que no s’arruga. Aquests són els elements diferenciadors dels articles que ven Sepiia, la firma de moda intel·ligent i sostenible que compta amb botigues tant a Madrid com a Barcelona. El seu propòsit era fer roba còmoda, duradora i de fàcil cuidat amb materials innovadors i sostenibles. La marca treballa amb un teixit que compta amb tecnologia, que està inherent en el fil, que combina el triple “efecte chill”, que aconsegueix reduir la temperatura de la pell, oferint una sensació refrescant, i mantenir sempre sec a l’usuari, ja que és capaç d’absorbir i evaporar la suor en segons. A més, els teixits de Sepiia proporcionen protecció solar, cosa que permet protegir al consumidor del sol. A banda, les peces que ven la companyia, que produeix a Espanya i Portugal, no s'arruguen. 

Roba intel·ligent en el camp de la salut

Stingbye, per la seva part, ha apostat per peces per repelar mosquits, puces o polls. Davant l’increment de les temperatures i la reaparició dels insectes, la firma catalana ha llançat al mercat un additiu per a la roba que compta amb propietats repel·lents per allunyar els mosquits i que dura fins a 20 rentades. Per evitar la transmissió de malalties com la malària, el dengue o la febre groga, aquest producte s'aplica fàcilment i és compatible tant amb roba de fibres sintètiques com les naturals. 

Un altre avenç de la roba intel·ligent és en el camp de la salut. I és que l'empresa francesa Spinali Design ha dissenyat un biquini que alerta a les persones a través del telèfon quan els rajos de sol estan sent perjudicials per a la seva pell. Les peces estan realitzades amb un teixit italià, amb un 80% de poliamida i un 20% d'elastà. D'aquesta manera, protegeix davant dels rajos UV gràcies a un medalló, que és un sensor que avisa als usuaris si porta massa estona sota els rajos del sol. Una cosa semblant fa la multinacional Uniqlo, que ofereix peces que inclouen factors com la protecció solar. Així, davant d'una onada de calor o una exposició llarga al sol, aquestes peces permeten gaudir d'activitats a l'aire lliure sense riscos.

També en el camp de la salut, la start-up japonesa Xenoma compta amb un pijama intel·ligent per monitorar pacients amb demència. A través de sensors integradors a la tela, aconsegueix rastrejar els moviments i les posicions de l’usuari i ho comunica a través d’un sistema remot per fer un registre de les activitats de l’usuari. A més, el pijama permet localitzar als pacients, per tal d’evitar que en algun moment, si es perden, es puguin trobar amb més facilitat.

Reducció del consumisme

La fusió de ciència i creativitat també ha permès incorporar elements tecnològics a la vestimenta. L'empresa de programari Adobe fa un temps va presentar un vestit interactiu per "canviar les regles dels emprovadors". De fet, a principis d'any la multinacional va presentar Project Primose, un vestit interactiu que, només tocant un botó, pot canviar el seu disseny, estil i estampat. Aquest tipus de tecnologia futurista busca reduir la compra de roba a través de permetre's descarregar nous patrons per a cada ocasió. 

Peces enfocades als esportistes

La start-up espanyola Pykrs va presentar fa uns mesos la parca X-Treme, una jaqueta intel·ligent dissenyada per ciclistes, motoristes i viatgers. La peça està pensada especialment per la pràctica d'esports i compta amb una tecnologia amb funcions innovadores a les quals s'accedeix a través d'una app o control remot. Compta amb una tecnologia per millorar la visibilitat, amb efectes calefactors de fibra de carboni i un sistema de detecció de caigudes amb GPS. 

Un altre exemple més proper va ser la creació de les primeres canyelleres de carboni intel·ligents i connectades. L'any 2020, el Club Atlètic Osasuna va firmar un acord amb la start-up HUMANoX i Telefónica per desenvolupar un projecte per millorar el rendiment esportiu i la salut dels esportistes del club. Aquests dispositius estan dotats de sensors intel·ligents que ofereixen milers de dades en temps real sobre l'estat de salut o el rendiment de cada jugador durant els partits o entrenaments, gràcies a la connectivitat mòbil que ofereix l'operador. 

Espanyaque lidera la indústria de la moda i els avanços tecnològics, està en una posició privilegiada per dominar el mercat global de roba intel·ligent. No obstant això, és essencial adoptar un enfocament estratègic. "Ser líder a la indústria tèxtil significa que el país té una sòlida base per a l'arribada de la roba intel·ligent. El que es necessita ara no és només disseny i tecnologia, sinó també un ecosistema que fomenti la innovació", acaba Adler.