Comprar roba i complements de segona mà ha passat en molt pocs anys de tenir un cert biaix social i econòmic negatiu a convertir-se en una "compra intel·ligent" en termes mediambientals i cada vegada més popular, ja que és un mercat que mou més de 5.500 milions d'euros anuals a Espanya. Però no tot seran partidaris de la sostenibilitat i detractors de la moda ràpida que han imposat les grans marques, sinó que cada vegada són més els que recorren a plataformes de segona mà per fer peces exclusives de marques de luxe que no podrien adquirir al seu preu normal.
Segons l'edició 2024 de l'estudi Life Trends de la consultora Accenture, una de les tendències que van en augment entre els aficionats a la moda és la preferència per la diferenciació, en contraposició a la massificació que caracteritza a la moda ràpida, una cosa a què aquest mercat respon "perfectament". En declaracions a Efe, el responsable de Comerç en la consultora de màrqueting Accenture Song, José Luis Antolín, considera que l'entrada en aquesta activitat d'alguns gegants de la moda com Inditex, Mango, Nike o H&M també ha contribuït a impulsar i naturalitzar la revenda, batejada amb noms com "pre owned" o "pre loved".
La presència d'aquests grans grups al mercat de segona mà va augmentar un 31% en l'àmbit global el 2023, segons l'estudi de 2024 de la plataforma digital de segona mà ThredUp, un ritme que s'accelera cada vegada més, afegit a la conscienciació social més important sobre les bondats de la circularitat i la sostenibilitat, i al canvi d'usos i costums capdavanter per les noves generacions.
Tendència
Les crisis econòmiques recents han tingut un impacte en l'arribada de la roba de segona mà, però el canvi és més profund, diu aquest expert, que considera que la compra responsable, tant mediambiental com social, ja és una realitat. Quant a la mida del mercat de segona mà a Espanya, encara no hi ha fonts oficials, però alguns informes com el de la plataforma Milanuncios asseguren que el 2023 es van moure uns 5.500 milions d'euros, una xifra que exclou automoció i immobiliari i situa a la moda com un dels segments més importants.
Segons aquesta mateixa enquesta, el 85% dels espanyols ja utilitza plataformes de segona mà de manera habitual i, segons dades de Wallapop, el 94% dels espanyols considera la segona mà com una opció en qualsevol compra. A més, això funciona en les dues direccions, ja que 8 de cada 10 usuaris revisen almenys una vegada a l'any productes que té a casa i podria vendre.
S'estima que el mercat de la moda de segona mà abastarà en l'àmbit mundial els 244.000 milions d'euros el 2025 (264.000 milions de dòlars) i representarà un 10% del total de les vendes de moda, segons dades de l'esmentat informe ThredUp 2024.
Grups tèxtils
Pre Owned és un recent projecte de Zara amb què el Grupo Inditex ha decidit apuntar-se a aquesta tendència. Inditex explica a Efe que Pre Owned encara no està disponible en altres marques del Grup i que es va estrenar l'octubre de 2022 al Regne Unit, d'on va passar a la resta de grans mercats europeus entre 2023 i 2024 i ara també està disponible als Estats Units. De moment, i atesa la fase inicial en què hi ha la iniciativa, Inditex no ha facilitat dades sobre les transaccions realitzades a través de la plataforma ni sobre les seves previsions de creixement.
Es tracta d'un servei de venda de peces de Zara entre particulars a través de la plataforma que facilita aquesta marca, que es limita a actuar de canal, exposant les fotos de la peça que puja el particular que desitja vendre-la. Zara Pre Owned forma part d'un projecte més gran per estendre el cicle de vida de les peces, ja que també inclou serveis com la reparació de peces de Zara i la donació, explica Inditex.
El 57% de les principals companyies de moda ja tenen en marxa programes de segona mà, 30 punts percentuals més que fa un any, explica el soci responsable de Consum i Retail de la consultora KPMG a Espanya, Enrique Porta, que cita l'informe "Global Fashion Drivers 2025", elaborat per Modaes en col·laboració amb KPMG. Aquesta tendència s'està desenvolupant també en la moda d'alta gamma, un segment en el qual la segona mà contribueix a "democratitzar" el mercat, facilitant a nous perfils de consumidors (especialment les generacions més joves) noves maneres d'accedir a les seves marques més desitjades.
En aquest sentit, la fundadora i propietària de la plataforma en línia Vintage & Go, especialitzada en moda i complements "prèmium", Natalia Varela, explica a Efe que la conscienciació social sobre les bondats de la segona mà ha augmentat molt en l'última dècada i en totes les generacions, que trien apostar per la qualitat i l'atemporalitat "en comptes de tanta moda ràpida". "Estem en un punt de no retorn i cal canviar la manera de consumir" i evitar la compra compulsiva, és "absolutament necessari per a la nostra supervivència", diu aquesta experta en moda "vintage" de luxe.