El preu del dièsel, com el de la resta dels carburants, va ser un dels mals de cap més grans dels espanyols durant el passat exercici. La crisi energètica motivada per la invasió de Rússia a Ucraïna va implicar una espectacular pujada del preu dels carburants, igual com una revalorització exponencial de la resta de les matèries primeres. Entre elles, el preu del dièsel va emergir fins a nivells rècord l'estiu passat, encara que a poc a poc va anar desinflant-se a causa de l'abaratiment conjunt dels productes energètics.
Al llarg de l'exercici, el preu del gasoil A va arribar a superar nivells rècord. Sense anar més lluny, el juny de 2022, el dièsel va superar la barrera dels 2,100 euros per litre. Una clatellada per als amos dels més de 15 milions de vehicles amb motor dièsel que té Espanya. Davant de tal encariment, el Govern liderat per Pedro Sánchez va promoure una bonificació de 20 cèntims per litre per alleujar mínimament la butxaca dels consumidors, la qual va ser suprimida el passat 1 de gener.
El dièsel va tancar gener valent un 2,40% més
Malgrat que el preu del gasoil A va tancar el curs amb una caiguda propera al 21% des que assolís el seu màxim el juny passat, el valor d'aquest carburant continua sent elevat. L'inici del present exercici ha implicat el final de l'ajuda governamental pel preu de la gasolina i del dièsel, la qual cosa ha implicat una revalorització dels preus dels carburants, encara que aquests s'han mantingut lluny de les cotes marcades l'estiu passat. El dièsel ha tancat gener valent un 2,40% més, fins als 1,70 euros per litre.
I en aquests nivells ens movem actualment (1,64 euros litre i 1,68 euros litre). Malgrat que el preu dels carburants ha anat cedint a poc a poc al començament del present més, els experts creuen que tant la gasolina com el dièsel podrien anar revalorant-se progressivament i sense grans oscil·lacions. I és que, malgrat que el panorama sembla haver-se temperat, encara hi continua havent factors que podrien llançar de nou el preu del gasoil A, encara que no fins als nivells contemplats en la temporada estival del passat 2022.
Espanya no pot comprar petroli a Rússia
De moment, el primer motiu que podria accelerar les pujades del dièsel és la prohibició als Estats membre de la Unió Europea de comprar-li petroli a Rússia. Aquesta mesura forma part del paquet de sancions que la comunitat europea continua llançant al país presidit per Putin, i va ser aprovada el passat 5 de febrer. Davant d'això, una de les preguntes que es fa la població espanyola és si hi haurà prou proveïment per a tothom en prescindir d'un dels importadors de cru més importants del món. Des del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic apunten que "Espanya ha realitzat fortes inversions per fer front a situacions com les actuals".
Antonio Castelo, analistes d'iBroker.es, explica per a ON ECONOMIA que "tenint en compte que les reserves estan en màxims i que l'economia dels principals països occidentals està lluny de tirar amb força, ens trobem que difícilment els preus dels combustibles vagin a pujar fortament". Malgrat això, l'expert del mercat sí que creu que "el preu del dièsel anirà pujant a poc a poc, però no per sobre dels valors que vam veure a l'estiu". Castelo afegeix que "sí que veiem raons per pensar que els preus dels carburants pujaran en 2023 i, sobretot, motius que fan pensar que el valor dels mateixos continuarà consistentment alt".
Per al CEEES (Confederació Espanyola d'Empresaris d'Estacions de Servei), el preu del dièsel i de la gasolina podria créixer entre 15 i 27 cèntims al llarg de l'exercici. Aquesta pujada podria fer-se evident en les setmanes vinents, i més davant d'un panorama geopolític com l'actual, en el qual els principals exportadors i, alhora, consumidors, d'esquist estan enfangats en conflicte diplomàtic.
La Xina i els Estats Units podrien tensar els preus dels combustibles
"Al conflicte geopolític provocat per la guerra d'Ucraïna s'ha unit un nou episodi que pot tenir un calibre més gran: les tensions entre la Xina i els Estats Units", comenta Antonio Castelo. Es tracta de dos dels grans agents del mercat energètic a escala global. Els Estats Units com la Xina són dos grans consumidors del cru i, com en qualsevol mercat, la possible alça dels preus depèn d'un desajust entre l'oferta i la demanda. En aquest cas, la Xina està en plena fase de reobertura econòmica, el que indica que el que és el segon consumidor de petroli més gran tornarà a posar la seva maquinària a punt, una cosa que podria generar tensions en els preus energètics, tal com va assenyalar Teresa Ribera.
Alhora, els Estats Units, malgrat créixer en l'àmbit econòmic, "mantenen les reserves de cru i derivats a nivells mínims", segons explica Castelo. "Si les tensions amb la Xina continuen augmentant, és possible que la nació americana rebi el suggeriment governamental d'exportar menys i guardar més, el que tensarà els preus dels carburants" afectant Europa ara que hi ha va decidir prescindir de les exportacions russes. EUA té totes les paperetes per ser el principal subministrador per al Vell Continent davant d'una possible escassetat de cru. En cas de continuar agreujant-se el seu particular conflicte amb la Xina, això podria generar aquesta acumulació de béns energètics més gran en lloc de la importació d'aquests.
Per a l'analista d'iBroker.es "no hi ha gaires possibilitats que freni la pujada del dièsel", i insisteix que és "un problema d'adequació de l'oferta a la demanda". A més d'això, l'expert del mercat veu una possible retrotracció de la demanda "generada per l'enduriment de les condicions financeres i també per l'augment dels costos".
Els preus del dièsel es mantenen estables ara per ara. Cal veure si en les setmanes vinents hi ha un enduriment al mercat energètic que repercuteix sobre el valor dels carburants. Els consumidors espanyols, i europeus, estan pendent de l'evolució de la tensió entre els països productors i, alhora, els més demandants de cru. De moment, els analistes i organitzacions anticipen una pujada esglaonada del preu del gasoil A per als mesos vinents.