El govern de Pedro Sánchez ha volgut córrer i, abans de celebrar les eleccions del pròxim diumenge, 23 de juliol, complir amb les promeses de cara al personal de l'administració pública. D'una banda, ofertant contractació a l'administració amb xifres històriques de rècord en els darrers temps amb un increment del 200% i més de 180.000 places en els últims cinc anys, doblant la del període anterior de Mariano Rajoy. De l'altra, actualitzant els imports per despeses de desplaçament i dietes que no es revisaven des del 2005 als treballadors públics.

Aquesta demanda, per tant, arriba in extremis, però era necessària si es té en compte que feia pràcticament vint anys que no s'actualitzaven els preus i, en un context actual, d'inflació. L'any 1999, el preu per dietes i desplaçament en cotxe estava en 24 pessetes; el 2004 es va apujar a 0,17 euros; i des del 2005, a 0,19 euros. Amb la nova actualització s'arriba a 0,26 euros.

L'increment és d'un 35% després d'una congelació de preus que els sindicats havien denunciat i el mateix Consejo General de Economistas donava la raó que aquesta xifra estava massa per sota del que pertocava. Malgrat tot, les coincidències no són casuals. La revisió es va obrir el desembre del 2022 i Hisenda va informar que ja havia començat a treballar-hi. Però no ha estat fins aquest dilluns, 17 de juliol, que s'ha acabat oficialitzant a través del BOE.

Cost dels combustibles

El president de la Central Sindical Independiente de Funcionarios (CSIF), Miguel Borra, ha argumentat que el cost de la gasolina i el dièsel s'ha incrementat un 230% i un 240% respectivament, des de la darrera revisió. Aquesta situació ha estat titllada d'una situació que pot considerar-se de "tractament il·lícit per afavorir la pròpia administració, ja que són els mateixos funcionaris públics qui estan afrontant les despeses que li pertoquen a l'administració". 

Si entrem en el paral·lelisme amb el sector privat, aquest tampoc està exempt de polèmiques. Molts d'ells, s'han actualitzat amb les revisions dels darrers convenis signats entre patronals i sindicats, tot i que també ha estat un tema de debat en molts sectors.