Josep Santacreu, fins fa pocs mesos conseller delegat de la companyia d'assegurances DKV, ha presentat aquest dilluns una candidatura per presidir la Cambra de Comerç de Barcelona amb dos objectius molt clars: despolititzar-la i recuperar la seva essència com a òrgan consultiu de les administracions. A més, considera que fa falta apropar-la als empresaris amb una visió transversal i de territori i reconduir les seves finances. Santacreu argumenta que, durant l'últim mandat, en mans d'un equip de govern afavorit per l'ANC, l'entitat ha buidat part de les existències de caixa i ha incrementat un 50% la plantilla, col·locant a afins als seus promotors. Per això, sota la seva presidència, sotmetrà al ple algunes de les decisions que s'han pres per "revertir-les", com l'eliminació de 12 de les 14 les vocalies d'aportació econòmica voluntària, però no ha concretat quina serà la fórmula perquè la gran empresa tingui veu i vot a la Cambra.
Per assolir la presidència de l'entitat, Santacreu s'ha envoltat del "teixit empresarial i associatiu", amb representants designats i consensuats amb els gremis, patronals i entitats econòmiques. Santacreu ha defensat que la seva candidatura és "transversal i plural" i que dona cabuda a tot l'espectre empresarial, des dels emprenedors, autònoms, pimes i gran empresa. D'aquesta última, ha assegurat que "se l'ha apartat de la Cambra durant l'últim mandat". De la llista configurada [veure adjunt], Santacreu ha citat a alguns dels seus suports: Ficosa, Ametller Orígen, Colonial, Fluidra, Comsa, La Farga Lacambra, Factor Energia, Lluch Essence o Focus.
La llista de Santacreu la configuren empresaris en representació de 46 dels 52 epígrafs d'activitat econòmica que es presenten en sufragi per ocupar una de les cadires del ple cameral, l'òrgan amb potestat per designar al president. Respecte a les vocalies restants, el directiu espera "convèncer" amb el seu programa "als electors que es presenten individualment", perquè li facin confiança Banc Sabadell, Saba, Bonpreu, Col·legi de Farmacèutics Barcelona i Gremi d'Hotels.
Amb el seu directori d'empreses, i l'eslògan de campanya Va d'empreses, la candidatura defensa que acull a una diversitat de sensibilitats i defuig el qualificatiu de "llista de l'establishment" que els seus competidors li han atorgat. Què significa establishment? S'ha preguntat davant dels mitjans de comunicació el director de la campanya, Enric Jové. En la seva mateixa resposta, ha defensat que establishment és un qualificatiu "ambigu" i que, si això vol dir representar a emprenedors, comerciants, petites i mitjanes empreses, autònoms, corporacions empresarials, potser "ens titllen d'això" perquè la seva candidatura no és tan plural i transversal com pressuposen.
Respecte a la crida al debat obert entre les dues candidatures, que va llançar Antoni Fitó, membre de la candidatura d'Eines de País, un pas més i actual vicepresident de la Cambra, Jové ha assegurat que "l'important és transmetre un programa que motivi a totes les empreses -el cens de la Cambra de Barcelona és de poc més de 400.000- perquè la participació, com a mínim, es pugui doblar fins a prop dels 30.000 votants". "No creiem en els debats, perquè no generen vots", ha dit el director de la campanya.
El programa electoral, per tornar a posar a la Cambra en el centre de tots els debats -ha acusat l'equip de govern actual d'haver-la "marginalitzat"-, concentra les mesures que aniran "desgranant" a partir d'ara i fins al setembre -les eleccions se celebren del 15 al 20 de setembre-, en deu eixos principals d'actuació, encara que de moment, amb poca concreció en mesures determinades. Santacreu posa èmfasi en l'eliminació de la burocràcia en les administracions, buscar el progrés del teixit industrial en una societat cohesionada, la sostenibilitat, la internacionalització i competitivitat de les empreses, la transformació, innovació i creació i retenció de talent. En un vessant més ampli, reclama que la Cambra pugui abordar temes com el model de finançament autonòmic, d'infraestructures i d'indústria que necessita Catalunya i el teixit empresarial per continuar "generant riquesa i ocupació".