El Seat Ibiza, el Volkswagen Golf i el Seat León són els tres models de cotxe més robats a Espanya, segons es desprèn de l'estudi 'El robatori de vehicles a Espanya (2019-2023)' realitzat per la companyia d'assegurances Línia Directa. L'esmentat informe ressalta que les possibles raons per les quals aquests models són els més elegits pels lladres són la seva versatilitat, així com la seva bona relació qualitat-preu i la seva fàcil sortida al mercat.
El 'top 10' dels models de cotxe més robats a Espanya en els últims cinc anys el completen el Ford Focus, el BMW Sèrie 3, el Renault Megane, l'Opel Astra, el Volkswagen Polo, el Citroën Xsara i el Citroën C3. Del seu costat, el 'top 5' de motos més robades el tanquen la Yamaha TMax, en quart lloc, i, finalment, l'Honda PCX.
Cotxes més robats
- Seat Ibiza
- Volkswagen Golf
- Seat León
- Ford Focus
- BMW Sèrie 3
- Renault Megane
- Opel Astra
- Volkswagen Polo
- Citroën Xsara
- Citroën C3.
Motos més robades
Per la seva part, les motos més cobejades en el que a sostraccions es refereix són l'Honda Scoopy, la SYM Symphony i la KYMCO Super Dink, escúters urbans, valorades pel seu acabat, el seu preu ajustat i el seu caràcter urbà. Del seu costat, el 'top 5' de motos més robades el tanquen la Yamaha TMax, en quart lloc, i, finalment, l'Honda PCX
- Honda Scoopy
- SYM Symphony
- KYMCO Super Dink
- Yamaha TMax
- Honda PCX
-
Honda Scoopy 125 cc.
D'altra banda, l'anàlisi assenyala que les xifres de robatoris són "alarmants", ja que des de 2019 fins a 2023 es van produir més de 150.000 robatoris de vehicles a Espanya, dels quals gairebé el 70% va quedar sense aclarir. Tanmateix, l'avançament de les xifres de 2024 apunta que l'increment de casos es modera, encara que les xifres continuen a l'alça, amb més de 33.000 robatoris de vehicles, la qual cosa suposa un 0,7% més que l'any anterior.
D'altra banda, es pot destacar que, malgrat l'increment dels robatoris, el 22% dels cotxes, el 37% de les furgonetes i el 82% de les motos manquen de qualsevol protecció asseguradora davant aquest delicte, i això suposa que, en cas produir-se un robatori, no rebrien cap mena de compensació per això.
Finalment, Línia Directa conclou que, en general, els 'lladregots' no solen triar vehicles d'alta gamma per a les seves finalitats, sinó utilitaris de gamma mitjana molt valorada per la seva relació qualitat-preu i la seva sortida al mercat negre. De fet, el robatori més habitual és el d'un cotxe de certa antiguitat (11 anys) i d'uns 9.500 euros de valor, que se sol robar els dilluns i el mes de gener.