El sector audiovisual de Catalunya va reunir en el conjunt de l'any passat 4.161 empreses, un 4% més que l'any 2023, i el volum de negoci va créixer un 14%, fins als 8.636 milions d'euros, el que equival al 3% del PIB de Catalunya. Aquestes són les principals xifres de l'estudi El sector audiovisual a Catalunya, elaborat per l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ) del departament d'Empresa i Treball conjuntament amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, que afegeix que el sector compta amb 41.866 persones, un 13% més que l'any anterior.

L'informe s'ha presentat aquest dilluns de la mà de Jaume Baró, secretari d'Empresa i Competitivitat i conseller delegat d'ACCIÓ; Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya i el director general del congrés Integrated Systems Europe (ISE), Mike Blackman. "L'audiovisual és un dels sectors més transversals que tenim a Catalunya. És estratègic i d'alt creixement", ha assegurat Jaume Baró durant la presentació de l'estudi, que ha afegit que "és un sector sòlid i un pol de generació d'ocupació".

"La salut de l'audiovisual a Catalunya és bona"

Segons l'informe, més de 6 de cada 10 empreses del sector audiovisual analitzades per ACCIÓ compten amb més de 10 anys de vida, i aquestes companyies ocupen el 81% dels treballadors del sector. Al mateix temps, l'audiovisual català també disposa d'un creixent ecosistema d'empreses emergents. De fet, pel que fa a les start-ups, s'ha multiplicat per dos entre els anys 2019 i 2024, situant-se amb 335. I d'aquestes, la província de Barcelona reuneix el 87% de les empreses del sector i més de la meitat, el 56%, estan ubicades a la capital catalana. 

Respecte al talent, el 25% dels estudiants d'audiovisual de tot Espanya estan citats a Catalunya. "Aquí tenim centres universitaris i d'estudis específics i, si tenim talent, tenim noves start-ups i empreses. La salut de l'audiovisual és bona", ha recordat Baró. Dins de la cadena de valor del sector, el desenvolupament i la producció audiovisual copen més de la meitat de la facturació total de Catalunya, per davant de la difusió de la marca (comunicació i publicitat de les produccions), que representa el 36% i la distribució per canal, els espais de distribució i exhibició offline i online (13%). 

A més, l'estudi també destaca l'ecosistema amb el qual compta el sector audiovisual català i fa referència a projectes com el Catalunya Media City, infraestructura que s'ubicarà a les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs, o al Parc Audiovisual de Catalunya, situat a Terrassa. A banda, treu pit dels 18 centres universitaris que formen els estudiants en comunicació audiovisual o a entitats com el Clúster Audiovisual. 

Irrupció de la IA al sector audiovisual

Pel que fa a la irrupció de la intel·ligència artificial en el sector, Miquel Rutllant ha apuntat que la tecnologia canviarà els models de negoci de les empreses. "La IA substituirà activitats, que no llocs de treball, i hem de veure com adaptar-nos a aquesta transformació". Al mateix temps, el president del Clúster ha assenyalat que "parlem de canviar, no de destruir" i ha posat a tall d'exemple les dades de creixement de l'informe per afirmar que la incorporació de la IA suposarà un "valor afegit per a les empreses". 

Durant la presentació de l'informe, els ponents han remarcat que un dels elements que contribueixen a fer de Catalunya un focus important per l'audiovisual és la fira ISE. Segons l'estudi, aquest congrés "ha impulsat les dades del sector". Així ho ha defensat Blackman, que ha agregat que les companyies del sector audiovisual que ja estaven implantades al territori prèviament a la celebració del congrés han vist incrementar la seva facturació un 30% entre els anys 2021 i 2023. "En part, aquest augment ha estat gràcies a l'ISE", ha destacat el seu director general. 

Compte enrere per l'ISE 2025

L'Integrated Systems Europa 2025 tindrà lloc a Fira de Barcelona del 4 al 7 de febrer i es perfila com l’edició més ambiciosa i dinàmica en la història de l’esdeveniment, amb un increment de la superfície expositiva i un programa ple de novetats. Sota el lema Connection Restored, la 21° edició del congrés serà un 20% més gran que la de l'any passat, ampliant un espai addicional al Hall 8.1 de Fira de Barcelona.

En total, l'ISE d'aquest any disposarà de 92.000 metres quadrats de superfície i comptarà amb més de 1.600 expositors, entre els quals hi haurà més de 330 nous participants. Epson, Panasonic, Samsung o Lang són algunes de les empreses confirmades. A més, per a l'edició d'enguany hi haurà més de 80 exhibidors espanyols, dels quals una quinzena debuten aquest any a l'ISE. Pel que fa a les empreses catalanes, la xifra per a l'edició del 2025 ascendeix a la trentena

L'impacte econòmic de l'ISE de l'any passat va ser de 468 milions d'euros per Barcelona, un 21% més que l'any anterior i, tot i que no han fet públiques les previsions per a aquest 2025, des del congrés apunten que "l'impacte econòmic anirà en relació amb l'increment de visitants", que està previst que vinguin un 20% més de persones que l'any passat, quan el congrés va acollir 73.000 persones. "Hem d'esperar a veure la gent que arriba, però a finals de l'any passat ja teníem més persones registrades que en l'edició de 2023".