La indústria europea de l'automoció considera que la transició cap als vehicles nets és irreversible, però reclama a l'Executiu comunitari més flexibilitat i la retirada de les multes per excés de CO₂ previstes per a 2025 per poder mantenir el rumb sense llastar la competitivitat del sector.

"No es tracta de canviar la destinació, sinó d'ajustar la forma que arribem fins allà", ha comentat avui la directora general de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA), Sigrid de Vries, en una xerrada amb la premsa en la qual també van participar altres experts de la indústria del motor, que representa entorn del 7% del PIB de la UE i s'enfronta a grans turbulències, recull EFE.

Els fabricants automobilístics es troben en plena negociació amb l'Executiu comunitari per adaptar les exigències climàtiques a una realitat menys optimista per al vehicle elèctric que quan es van aprovar els objectius, en un "diàleg estratègic" que crearà un pla d'acció per a l'automoció que la Comissió Europea presentarà el pròxim 5 de març.

Aquest exercici de revisió del full de ruta està directament supervisat per la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, i en aquest marc els fabricants es reuniran demà amb el comissari de Clima, Wopke Hoekstra; dijous amb la vicepresidenta comunitària d'Ocupació, Roxana Minzatu; i la setmana vinent amb la seva homòloga de Sobirania Tecnològica, Henna Virkkunen.

L'objectiu d'aquest diàleg és recuperar la competitivitat dels fabricants europeus, ja que l'electrificació del parc automobilístic avança a un ritme més lent de l'esperat i, el 2024, les vendes de cotxes elèctrics a la UE van caure un 5,9% respecte a 2023.

La indústria es queixa que no s'ha desenvolupat l'ecosistema necessari per impulsar la producció de bateries a la UE, no hi ha prou punts de càrrega, ni incentius fiscals a la compra de vehicles nets ni un clar avantatge de preu en carregar els cotxes amb electricitat autogenerada en comptes de comprar gasolina.

Els fabricants insisteixen que l'electrificació està per quedar-se, però demanen un ajustament en els plans perquè la transformació funcioni.

Multes el 2025

La legislació comunitària exigeix que el 2025 les flotes venudes emetin un 15% menys de CO₂ que el 2021, posi que ascendirà al 55% el 2030 i al 100% el 2035, per la qual cosa el problema més apressant per als constructors són les multes que hauran de pagar si no compleixen el 2025. Els fabricants no ataquen encara a la data clau de 2035, doncs entenen que es pot abordar més endavant si fos necessari i ara per ara es limiten a reclamar plans realistes a curt, medi i llarg termini.

Aquestes multes s'acostarien als 15.000 milions d'euros, segons la indústria, i per això si no hi ha un alleujament a curt termini tant per a cotxes com per a furgonetes, aquests recursos es desviaran de les inversions en tecnologies netes i sostenen que la revisió legislativa genera danys.

Suggereixen que, a més de solucions com pagar les multes o reduir la producció (la qual cosa implicaria menys ingressos i menys llocs de treball), es poden buscar altres fórmules com les que apliquen el Regne Unit o Corea, que estableixen objectius anuals, però permeten que s'assoleixin en períodes de tres anys en comptes d'anualment.

Insisteixen, a més, que el problema no són les multes en si, que no suposarien un gran cop financer el 2025, ja que els fabricants digereixen en intern aquests sobrecostos, per exemple, retallant producció i llocs de treball. Els fabricants afirmen que el gran obstacle és la incertesa regulatòria i el seu impacte en les decisions d'inversió, ja que les vendes de vehicles elèctrics han caigut un 25% entre març i octubre de 2024, un retrocés similar a l'experimentat durant la pandèmia.

Tensions comercials

Els fabricants recorden també que Europa depèn d'altres mercats, especialment de la Xina, per aprovisionar-se de components i matèries primeres essencials per al vehicle elèctric.

En aquest sentit, els fabricants de cotxes europeus no volen una guerra d'aranzels entre la UE i la Xina, a la qual la Comissió Europea ha decidit aplicar aranzels de fins al 35 % en entendre que Pequín subsidia il·legalment els seus fabricants, la qual cosa ha provocat una resposta aranzelària del gegant asiàtic contra Mercedes i, encara menys, BMW.

Tampoc no volen veure una guerra comercial entre el bloc comunitari i els Estats Units. Reconeixen que no hi ha una resposta fàcil, però els fabricants subratllen que l'automoció de la Unió Europea és l'única indústria veritablement global que ven a tots els mercats del món i asseguren que les tarifes li farien mal.

Vehicles d'empresa

Una de les propostes que ha guanyat interès en la Comissió Europea és la introducció de quotes mínimes obligatòries de vehicles nets en les flotes corporatives, que representen aproximadament el 40% dels cotxes nous venuts a la UE.

Tanmateix, els fabricants avisen que aquest concepte pot ser una arma de doble tall. Les empreses podrien renovar les seves flotes amb menor freqüència, per exemple, si la infraestructura de recàrrega no és suficient, el que faria que el parc mòbil fos més vell i menys eficient que cotxes amb motors de combustió més moderns i, per tant, amb menors emissions de diòxid de carboni.