El sector de productes infantils de Catalunya summa 488 empreses, segons ha informat la Conselleria d'Empresa i Treball de la Generalitat en un comunicat on destaca que un 91% d'aquestes empreses són pimes i donen treball a més de 21.600 persones. Les dades s'han extret d'un estudi, 'El sector dels productes infantils a Catalunya', elaborat pel Govern i que també posa en relleu que aquestes companyies facturen 4.424 milions d'euros a l'any de manera conjunta, un 30% més el 2016, quan es va realitzar el primer estudi.

Per segments de negoci, del total d'empreses analitzades, la meitat es dediquen al lleure, l'entreteniment i la cultura, els qui generen el 28% de la facturació total del sector i concentren el 29% dels treballadors. Per nombre d'empreses, altres àmbits que agrupa el sector dels productes infantils inclou el de l'educació (22%), l'estil de vida (10%), la salut, la higiene i la cosmètica (6%), l'alimentació (4%), o la puericultura i la consultoria (4%).

Respecte a altres evolucions del sector, l'informe apunta que el segment poblacional de menors de 15 anys en l'àmbit global ja és inferior al 25%, xifra que descendeix fins al 16% en territori europeu. Per això, moltes de les empreses del sector també s'adrecen a un públic adolescent o fins i tot a adults: pares i mares que volen formar-se en l'àmbit de la criança, però també adults usuaris de joguines.

Com a exemple, el document destaca que un 23% dels pares i mares compren llibres que aconsellen com educar i acompanyar i que un 31% utilitzen aplicacions de mòbil per realitzar seguiment de la criança. Per la seva part, el 25% de les vendes de joguines es fan a un públic de més de 18 anys, per la qual cosa en els últims anys moltes empreses han virat el seu model de negoci cap a canals en línia i bona part de les noves empreses ja neixen directament en l'àmbit digital sense comptar amb tendes físiques.

Oportunitats per a empreses catalanes

Des del punt de vista de les oportunitats de negoci per a les empreses catalanes, l'estudi subratlla, entre altres, la importància de captar talent jove per crear nous productes que s'adaptin a les tendències del mercat, o posar el focus en negocis sostenibles i en l'oferta d'experiències de les quals es puguin gaudir en família.

També remarca la necessitat de digitalitzar el sector, sempre garantint la connectivitat, seguretat i privacitat, amb l'objectiu d'arribar a nous segments de mercat, tant en els clients com en el seu àmbit geogràfic.