Barcelona celebra l’EdTech Congress que arriba a la seva desena edició. Enguany, el congrés de referència en tecnologia educativa edtech, se celebra fins dijous des del Campus de la Ciutadella de la UPF de Barcelona. Aquesta edició arriba en un moment on aquest sector s’ha convertit en un pols d’atracció econòmica per a Catalunya.
El sector edtech engloba empreses tecnològiques al servei de l’educació que ofereixen solucions tecnològiques per a facilitar els processos d’aprenentatge i ensenyament. El sector ha augmentat exponencialment en els últims anys i, a Catalunya, està format per més de 600 empreses, segons els darrers estudis d’ACCIÓ. Així doncs, el conjunt de les empreses edtech catalanes representen l’1% del PIB català i facturen un total de 2.306 milions d’euros.
El sector edtech inclou des d’empreses creatives que elaboren continguts, a desenvolupadors de programari educatiu o plataformes de gestió, basades en tecnologies com la realitat virtual, la intel·ligència artificial, la impressió 3D, l’Internet de les coses, la robòtica i el Big Data. El 99% de les empreses edtech a Catalunya són pimes i el 17,5% són exportadores. Per segments, la facturació del sector es distribueix en empreses d’infraestructura i equipament (45,3%), consultoria i recerca (26,4%), continguts i recursos per a l’aprenentatge (15,5%), desenvolupadors de programari educatiu (7,3%) i plataformes de gestió (5,6%).
"Cal trencar amb la idea d'un ordinador per alumne"
Anna Sansalvadó, directora d’EdTech Congress, trenca amb els tòpics actuals entorn la confluència entre tecnologia i educació: “La tecnologia ha avançat molt ràpid des del 2008, mentre l’educació va molt lenta. Cal trencar amb la idea d’un ordinador per alumne i veure altres possibilitats lligades a la tecnologia com la IA, les realitats immersives o com ajudar, més enllà de l’alumnat, també al professorat”, en declaracions per ON ECONOMIA.
De fet, són moltes empreses, no només PIMES, que aposten per aquestes vies com EPSON amb l’oferta de realitats immersives per aprendre les estacions de l’any a través de les sensacions i l’òptica que ofereixen aquesta mena d’experiències. “Hi ha molta investigació entorn l’edtech i cal més pedagogia. Cal saber quins usos tecnològics són correctes i quins no, perquè no es tracta de posar una pantalla de forma passiva a cada estudiant”, subratlla Sansalvadó.
La IA, un aprenentatge personalitzat
En aquest nou negoci tecnològic s’obren noves possibilitats, també lligades a la intel·ligència artificial com fer un ús personalitzat de l’educació perquè pugui arribar l’ensenyament de forma comprensiva per a tothom, o també noves formes de comunicar-se entre famílies i escoles. Més de 800 congressistes i 32 empreses passaran aquesta setmana per Barcelona i debatran sobre la dualitat entre tecnologia i ensenyament de la mà de 26 ponències amb perfils d’arreu del món.