El sector de la joguina preveu un any pla pel que fa al volum de vendes en comparació amb l'any anterior, amb una quota de les vendes en línia que ja ascendeix fins al 35% del total, segons l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ). L'any passat, el sector va tancar l'exercici amb una facturació de 1.705 milions d'euros, un 0,35% més en taxa interanual, impulsades per les exportacions (un 5,88% més i el 44% dels ingressos) i amb una despesa mitjana per nen de 221 euros (un 3,4% més).

La patronal considera que aquest any ha vingut marcat pels mateixos factors de 2023: una "menor renda disponible" de les famílies, una "incertesa econòmica" internacional, baixes taxes de natalitat i exportacions estables (0,36% més). Tot això, "ha afectat el consum de joguines" durant la primera meitat d'aquest any.

La recta final de l'exercici, que concentra el 60% de les vendes de joguines per Nadal, ha estat qualificada per l'AEFJ com a "decisiva" amb un consumidor "esperant fins a l'últim moment". Per a la facturació final de l'any, el mercat en línia donarà "una dada decisiva", malgrat els riscos que segons el parer de la patronal comporta la venda de joguines que no són originals. Pel que fa als preus, la presidenta de la patronal, Marta Salmón, xifra la pujada mitjana de les joguines per a 2024 en un 0,5% en comparació amb un any abans. Les categories de construcció, vehicles i jocs de cartes i taula per a adults "fan esperar que el sector iguali" les xifres de 2023, ha precisat.

Auge i perill de les vendes online

L'AEFJ ha demanat "màxima atenció" en el moment de la compra de joguines per internet i ha alertat de la proliferació de productes que no compleixen amb les normes de seguretat i que "posen en perill la salut" del consumidor. Salmón ha insistit en la "competència deslleial" per a fabricants i comerços que suposa aquest augment de part de les ofertes pel canal en línia, amb uns preus "molt inferiors" a les joguines originals.

L'impacte d'aquesta situació sobre el sector regulat és de l'11% sobre la facturació total (uns 113 milions d'euros anuals) i una pèrdua del 5% en relació amb l'ocupació directa, ha estimat Salmón. "A Europa, a causa d'una llacuna legal, les plataformes en línia no es fan responsables de la seguretat de les joguines i, si el venedor està fora de la UE, no hi ha ningú que respongui ni pel producte ni pels danys associats", recalca Salmón. A més, La AEFJ espera que el nou reglament de seguretat de la joguina a la UE, que s'està debatent i encara sense redactar, "estigui a punt com més aviat millor, i que inclogui un control més gran" sobre l'activitat dels marketplace en relació amb la venda de joguines.

Ocupació al sector de les joguines

El sector joguinaire va experimentar entre 2022 i 2023 un descens en el nombre d'empreses, xifrada per la patronal en el 6,88%, i en el nombre d'empreses, de 276 a 257 companyies a finals de l'any passat. A més, l'AEFJ ha indicat que l'ocupació directa va retrocedir en el mateix període un 13,8% en taxa interanual. L'any 2023 va començar amb 5.685 treballadors i va acabar amb 4.897 llocs de treball directes. Després d'un exercici de 2023 d'"ajustaments" al sector, per a aquest any la patronal ha comentat que preveu que acabi aquesta tendència de destrucció d'ocupació i menor nombre d'empreses.

Sobre l'impacte de la dana a la província de València, l'AEFJ ha assegurat que "no ha suposat un gran perjudici" per al sector, ja que la majoria dels fabricants a la Comunitat Valenciana tenen les seves seus a la província d'Alacant. L'AEFJ ha xifrat només en una setmana els retards a la cadena de subministrament pels efectes de la dana a València.