El mercat d'alta gamma a Espanya va facturar 17.000 milions a Espanya el 2022 i espera un creixement d'entre el 7% i el 9% fins a 2027. Així ho reflecteix l'informe de Cercle Fortuny "Perspectiva del mercat d'alta gamma d'Espanya", elaborat per McKinsey & Company. L'estudi destaca l'impuls que ha suposat per al sector l'auge de l'experiència, que en concentra ja més de la meitat del mercat davant els béns i objectes personals (51% davant el 49%).

"El sector d'alta gamma té bona salut i es preveu un creixement sòlid i continuat. El 2022 va suposar 17.000 milions de facturació a Espanya, representa entre el 0,5% i l'1% del PIB i suposa l'1% de les exportacions", ha explicat Xandra Falcó, presidenta d'aquesta associació, la principal del sector de la gamma alta al país. La facturació assolida suposa un 2% més que la registrada el 2017, any en què es va elaborar l'últim informe.

Així mateix, preveu una xifra entre 23.000 i 27.000 milions en els pròxims quatre anys. La xifra de negoci per les exportacions de béns de luxe espanyoles es va elevar a 20.000 milions d'euros l'any passat, la qual cosa suposa un increment del 4% respecte a 2017. En l'àmbit europeu, el mercat d'alta gamma espanyol suposa el 4,5% (370.000 milions d'euros), mentre que acapara l'1% a escala global (1,4 bilions d'euros).

Espanya encara es troba per darrere de competidors europeus com França, que és tres vegades més, i Itàlia, el doble que Espanya. "És un sector que aporta molt al PIB i generador de llocs de treball de qualitat. Genera molta riquesa, una riquesa sostenible en el temps", ha assenyalat Carlos Sánchez soci de McKinsey.

L'auge de l'experiència d'alta gamma

L'estudi destaca l'auge que està tenint en els últims anys l'experiència d'alta gamma davant els béns personals. D'aquesta manera, des de l'any 2017 aquest segment que engloba l'alta gastronomia, l'hostaleria, l'hospitality, el wellness o els esdeveniments ha crescut tres punts percentuals, "pel que es consolida com un factor diferenciador al mercat global de l'alta gamma, creixent a doble dígit", apunta l'informe.

Ignacio Marcos soci sènior de McKinsey, ha explicat que clients com el nord-americà cada vegada busquen més aquest tipus de turisme a Espanya. "Cada vegada hi ha més gent jove dels Estats Units, no tan tradicionals i sí més 'casual', que busquen experiències diferenciades i venen atrets per experiències relacionades amb la gastronomia", ha assenyalat Marcs. Es tracta d'experiències úniques com visites a cellers, al patrimoni cultural, hotels i restaurants "en un ecosistema d'alta gamma amb rellevància i reconeixement".

En concret, l'alta gastronomia i hostaleria van augmentar un 13%, l'hospitality i wellness un 11% i esdeveniments i lleure un 31%. Tots ells suposen en conjunt 8.600 milions d'euros. Quant als béns personals, dins del lleuger retrocés que registren les seves vendes, que se situen en 8.400 milions d'euros, hi ha excepcions com el sector dels cosmètics i fragàncies. Des de 2019, aquesta categoria va créixer un 8%.

Tanmateix, durant el mateix període, els ingressos de la moda, accessoris i marroquineria van registrar una caiguda del 10%; joieria un 6%, i mobiliari i decoració d'interiors, en canvi, un descens més lleuger del 3%. De cara al futur, i amb l'horitzó a 2027, totes les categories del luxe, experiències i béns personals preveuen créixer. Els increments més grans es produiran en hospitality i wellness (fins i tot un 14%), esdeveniments i lleure (10%), cosmètics i fragàncies (10%), alta gastronomia i hostaleria (8%) i mobiliari i decoració d'interiors (8%).

La tornada del turisme i la recuperació del turista xinès

Malgrat la incertesa econòmica global, l'informe reflecteix que "hi ha hagut un creixement de la base de clients d'alta gamma a escala local. Respecte a l'internacional, la tornada del turisme i l'aparició d'un nou perfil de resident internacional tindrien un impacte positiu al sector". En aquest sentit, s'ha notat una evolució de les preferències de consum, amb un auge del gust pel discret o 'silent luxury', així com per la 'casualització' de l'estil i la preferència pel local.

Es tracta d'una tendència que consisteix a gaudir del producte o de l'experiència d'alta gamma però sense ser molt visible, sense cridar l'atenció. "Són clients que no busquen ensenyar la marca d'un producte, sinó una experiència més lligada a l'alta qualitat, però sense cridar molt l'atenció. També es dona un cert activisme pel local i els productes més artesans", ha assegurat Ignacio Marcos.

Quant a la recuperació del turisme, l'informe posa el focus a tres regions clau: Xina, Estats Units i els països del Golf. D'una banda, els turistes xinesos realitzen el 13% de les transaccions de 'tax free' a Espanya, però concentren el 30% de la despesa, per la qual cosa atreure aquest consumidor "és primordial". Entre les seves preferències, aprecien les marques locals, l'alta artesania i el disseny, així com la compra a la botiga física en destí, i són valors a l'alça en ells el benestar i la sostenibilitat.

Els Estats Units, amb un increment d'arribades dels seus turistes d'un 68% entre 2017 i 2022, representen el 7% del volum total de 'tax free', mentre que els països del Golf (Aràbia Saudita, Bahrain, Kuwait, Oman, Emirats Àrabs Units i Qatar) són el segment de més creixement en termes de turisme, amb un milió de consumidors d'alta gamma.

Quant al client asiàtic, destaca especialment el xinès, que "ha estat tradicionalment un interessat en el turisme del luxe europeu i local", destaca el soci sènior de McKinsey. Aquest client ha decrescut un 93% entre 2019 i 2022, principalment per les restriccions arran de la Covid-19.

Quant al turisme rus, afectat pel conflicte a Ucraïna "era molt important", principalment a la zona de Llevant, encara que s'ha vist un "efecte de substitució molt fort" en el conjunt de l'economia. Una situació que ha contribuït que no es noti especial rellevància. Així mateix, Xandra Falcó ha destacat "un mercat emergent com el de l'Índia", el qual representa encara una part petita, "però hi ha potencial perquè es converteixi en un dels grans mercats".