La cadena de valor del sector nàutic de Catalunya factura de manera agregada 1.028 milions d'euros anuals i ocupa prop de 4.000 persones repartides en més de 500 empreses, segons les conclusions de la primera fase d'un estudi sobre la competitivitat de l'ecosistema empresarial publicades aquest dijous. La meitat de la facturació prové de l'activitat industrial, tant de drassanes de refit (reparació i posada a punt) i varadors (271 milions) com de drassanes de nova construcció (90 milions) i la indústria auxiliar (96 milions). L'informe, elaborat per la consultora Cluster Development, ha estat impulsat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica, juntament amb Acció, agència per a la competitivitat de la Generalitat, i Barcelona Activa, l'agència de desenvolupament econòmic de l'Ajuntament de Barcelona.

En l'àmbit de la renovació, reparació i modernització d'embarcacions, destaca l'especialització en grans eslores, on una de les empreses líders en l'àmbit mundial és catalana. Es tracta d'una activitat amb un alt grau d'internacionalització, ja sigui fruit d'embarcacions de tot el món que trien Catalunya per realitzar els seus processos de reparació o posada a punt, o pel desenvolupament de varadors en nous mercats geogràfics des de Catalunya, en destaca l'estudi.

Aposta per la sostenibilitat

Pel que fa a la indústria auxiliar, destaca la concentració d’empreses que s’ha identificat en l’àmbit de la propulsió sostenible amb diferents empreses catalanes que fabriquen components dels sistemes de propulsió (motors, bateries...); i l’entrada en el sector nàutic d’empreses d’altres sectors catalans (automoció, ferrocarril, hidrogen...) que identifiquen oportunitats en la nàutica fruit dels canvis que comporta la descarbonització.

Sobre els reptes identificats, l'estudi posa l'accent en la necessitat de desenvolupar solucions per millorar la sostenibilitat dels processos de fabricació i l'ús de nous materials i tecnologies que optimitzin consum d'aquests materials. També apunta a millores vinculades amb la reducció d'emissions i l'impacte ambiental durant la vida útil de les embarcacions, així com a la gestió del final del seu cicle de vida.